چالش جدید آلودگی هوا در شهر خواهرخوانده اصفهان ، گلایه مردم لاهور از کم کاری مسئولان برای مهار آلودگی

به گزارش رپید دانلود، شهر لاهور، خواهرخوانده پاکستانی سومین شهر بزرگ کشورمان، در حالی که این روزها نفس اصفهان مانند بسیاری از شهرهای کشور زیر سایه آلودگی هوا تنگ شده است، با چالش هوای آلوده دست و پنجه نرم می نماید.

چالش جدید آلودگی هوا در شهر خواهرخوانده اصفهان ، گلایه مردم لاهور از کم کاری مسئولان برای مهار آلودگی

خبرنگاران، سمانه معظمی: سال جاری هم با سرد شدن هوا، سایه آلودگی بر سر بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان سنگینی کرد و مدارس این شهر در آذر ماه چندین روز به دلیل آلودگی تعطیل شدند. آلودگی که بعضی، واحدهای صنعتی و نیروگاه های استان را مقصر آن می دانند و عده ای دیگر، تردد تعداد بالای وسایل نقلیه.

اما در همسایگی کشورمان، شهر لاهور که بارها عنوان آلوده ترین شهر جهان را کسب نموده، این روزها با معضل جدیدی در این زمینه روبه روست.

به گزارش نیویورک تایمز، آلودگی هوای مناطق مرزی بین دو کشور هند و پاکستان و این که کدام کشور مسئول آن است، این روزها چالش جدیدی بین مقامات کشورهای مذکور ایجاد نموده است.

درحالی که شهروندان دومین شهر بزرگ پاکستان، از مسائل تنفسی، سوزش چشم و حالت تهوع ناشی از آلودگی هوا گلایه دارند و زندگی در این شهر را با زندگی در یک کمپ آتش گرفته مقایسه می نمایند، وزیر تغییرات آب و هوایی پاکستان معتقد است که بوی یک توطئه به مشام می رسد!

خانم زرتاج گول چندی پیش در توییتر خود نوشت: اطلاعاتی که درباره کیفیت هوای لاهور منتشر شده درست نیست. و سپس هند را مقصر آلودگی هوای پاکستان دانست.

در بیشتر روزهای زمستان، لاهور و دهلی، پایتخت هند در کسب عنوان آلوده ترین شهر جهان با هم رقابت می نمایند. درحالی که دهلی به تدریج به خطر آلودگی هوا مطلع شده و دولت بعضی اقدامات-هرچند ناکافی- را برای مهار این معضل به اجرا درآورده است، اما لاهور هنوز واکنشی به این آلودگی نشان نداده، چه برسد به این که اقدامی انجام بدهد.

نگرانی فعالان حقوق بشر

ریمل محی الدین، تحلیل گر مسائل جنوب آسیا در سازمان عفو بین الملل گفت: پاسخ نامناسب دولت به آلودگی لاهور، نگرانی های زیادی را در بین فعالان حقوق بشر برانگیخته است. هوای آلوده، حق سلامت افراد را در معرض خطر قرار داده است. دولت پاکستان باید کم اهمیت جلوه دادن این بحران را کنار بگذارد و اقدامات فوری برای حفاظت از سلامت مردم انجام دهد.

در توییت خانم وزیر در ماه گذشته آمده است: لاهور به هیچ وجه آلوده ترین شهر جهان نیست. اما بسیاری از مردم لاهور به آمار دولت اعتمادی ندارند و زمانی که وزیر این آلودگی را کم اهمیت جلوه داد و بیشتر تقصیر را به گردن هند انداخت، سوء ظن و عصبانیت آن ها بیشتر شد.

سارا احمد، مشاور سیاست های شهری در لاهور هم گفت: گفته های وزیر، خام و تدافعی بود. آلودگی یک موضوع سیاسی نیست، بلکه یک موضوع زیست محیطی است. سیاسی جلوه دادن سلامت و رفاه مردم، واکنشی غیرحرفه ای است.

مانند بسیاری مقامات دیگر در دولت پاکستان، خانم وزیر، سوزاندن محصولات کشاورزی در شمال هند را عامل انتقال دودهای سمی به مرز پاکستان می داند. اما کشاورزان پاکستان هم محصولات خود را می سوزانند و لاهور با کارخانه هایی که دودهای آلوده منتشر می نمایند؛ احاطه شده و سوخت های فسیلی وسایل نقلیه نیز آلودگی هوا را در پاییز و زمستان تشدید می نماید.

هر سال با سرد شدن هوا، ذرات خطرناک که قابل جذب در خون و بافت ریه هستند، در هوا به اوج خود می رسند. در واقع سرما وزن آن ها را کاهش می دهد و موجب می گردد در فضای بالای شهر ثابت بمانند. این زمانی است که فصل پنجم خطرناک لاهور شروع می گردد.

مرگ 22 هزار نفر در سال

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوای پاکستان سالانه موجب مرگ 22 هزار بزرگسال می گردد.

ساکنان لاهور می گویند که در نبود اقدام مناسب دولت، آلودگی هوا در حال بدتر شدن است. ماه گذشته دولت، مدارس شهرهای استان پنجاب از جمله لاهور را به دلیل آلودگی شدید، سه بار تعطیل کرد.

ایتکا میرخوان شهروند لاهوری گفت: فکر می کنم سال جاری بدترین سال از نظر آلودگی هوا بود. من دیگر اجازه نمی دهم پسرم بیرون از خانه بازی کند. این احتمال که شرایط سال آینده بدتر هم می گردد خیلی نگران نماینده است.

وی اضافه نمود: در خاتمه روز لباس هایمان بوی دود و دوده می دهد، چشم ها و گلویمان می سوزد و به طور دائم سردرد و حالت تهوع داریم. دولت باید فکری به حال این شرایط بکند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 35

به "چالش جدید آلودگی هوا در شهر خواهرخوانده اصفهان ، گلایه مردم لاهور از کم کاری مسئولان برای مهار آلودگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش جدید آلودگی هوا در شهر خواهرخوانده اصفهان ، گلایه مردم لاهور از کم کاری مسئولان برای مهار آلودگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید