ورکانه؛ روستایی با معماری رنسانس در همدان

به گزارش رپید دانلود، روستای ورکانه به دلیل معماری سنگی اش، به عنوان مکانی شبیه معماری دوره رنسانس می شناسند. روستایی در استان همدان که خانه هایش سرتا سر با سنگ سیاه پوشیده شده است. اما به تازگی مردم این روستا درصدد برآمده اند تا معماری آن را سیمانی نمایند.

ورکانه؛ روستایی با معماری رنسانس در همدان

جهت دریافت خدمات محوطه سازی ویلا مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

این روستا به لحاظ کار و استفاده از مصالح بومی و محلی به خصوص مصالح سنگی منحصر به فرد است و کاربرد سنگ به صورت یک مصالح عام و متعارف در چهره و سیمای روستا خودنمایی می نماید. کاربرد سنگ نه تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها در ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط ها مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر سنگ لاشه است که توسط ملات گل کار شده و پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است. سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است. پیشینه روستای ورکانه به بیش از 400 سال می رسد و آنچه از تاریخ برمی آید اینکه نخستین و قدیمی ترین محله آن، محله درب مسجد است. پروفسور توفیق موسیوند مخترع اولین قلب مصنوعی دنیا نیز در روستای ورکانه همدان چشم به دنیا گگردد. این روستا به خاطر موسیوند و معماری زیبایش در میان روستاهای همدان مشهور است اما تمام آنچه که از شهرت این روستا به جامانده در حال از بین رفتن است. مالکان خانه های قدیمی در صدد ساخت و ساز بناهای جدید برآمده اند. در میان خانه های سنگی می توان خانه هایی را دید که بلا استفاده رها شده و یا در حال ریزش است. کسی داخل آنها زندگی نمی نماید. ساکنان به مناطق دیگر کوچ نموده اند. در کوچه های رو به رو و یا شهر همدان. بعضی از دیوارهای سنگی خانه ها فروریخته و بعضی دیگر به مرحله خطرناکی رسیده اند. ایرج ورکانه، یکی از ساکنان این روستا بود. اکنون هر هفته به خانه پدری اش در روستا سر می زند. وی می گوید:

بنیاد انقلاب اسلامی کف سازی این روستا را تا جایی پیش برد اما بعد آن را رها کرد. شاید اگر گردشگر به این روستا نمی آمد این کار هم انجام نمی شد. ولی به هر حال اتفاق خوبی بود. در کوچه پس کوچه های روستای ورکانه هر زمان آفتاب غروب می نماید و یا طلوع می گردد پایکوبی نور را در میان سنگ های سیاه خانه ها دید. حتی خانه هایی که دیگر مالکی ندارد درشان باز است و محلی برای عکس دریافت گردشگران شده است. این روستا غیر از اصطبل تاریخی اثری برای سرگرمی گردشگران ندارد. جز همان معماری خاص روستا و فضای سبز اطرافش. اگر قرار باشد معماری این روستا از بین برود دیگر گردشگر به چه بهانه ای به این روستا قدم بگذارد؟ منبع: خبرگزاری مهرمنبع: کجارو
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 75

به "ورکانه؛ روستایی با معماری رنسانس در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورکانه؛ روستایی با معماری رنسانس در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید