ورود دسته جات میلیاردی ملخ صحرایی طی روز های آینده به کشور

به گزارش رپید دانلود، میر گفت: طی روز های آینده حجم قابل توجهی آفت ملخ صحرایی از سمت عربستان سعودی، امارات، عمان و کویت وارد کشور می شود.

ورود دسته جات میلیاردی ملخ صحرایی طی روز های آینده به کشور

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات در گفت وگو با خبرنگار ، درباره آخرین شرایط مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: بنابر آخرین آمار، تا به امروز در سطحی معادل 108 هزار و 433 هکتار در 6 استان جنوبی مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اجرا شده است.

او با اشاره به اینکه استان سیستان وبلوچستان با 42 هزار و 766 هکتار بیشترین آمار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی را به خود اختصاص داده است، افزود: استان های هرمزگان با 33 هزار و 760 هکتار، بوشهر 14 هزار و 700 هکتار، فارس 10 هزار و 140 هکتار، خوزستان 6 هزار و 17 هکتار و جنوب کرمان یک هزار و 50 هکتار در رده های بعدی مبارزه قرار دارند.

آخرین جزئیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی

میر از ورود حجم گسترده آفت ملخ صحرایی طی روز های آینده به کشور خبر داد و گفت: بنابر هشدار سازمان فائو، حجم گسترده ای از آفت ملخ صحرایی از سمت عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، کویت و کشور های حاشیه خلیج فارس طی 5 تا 6 روز آینده وارد کشور می شود و 10 - 15 روز بعد هم به صورت متوالی ورود این آفت را به کشور خواهیم داشت.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر بررسی های اجرا شده طی روز های آینده حجم گسترده ای ملخ صحرایی از سمت استان خوزستان وارد کشور می شود و رفته رفته به استان های هرمزگان، سیستان وبلوچستان و به بخش هایی از جنوب کرمان سرایت می کند.

او با اشاره به اینکه کمبودی در تامین آفت کش و سموم مورد نیاز علیه آفت ملخ صحرایی وجود ندارد، اعلام نمود: با وجود ورود دسته جات میلیاردی ملخ طی روز های آینده به کشور، امکانات مورد نیاز و هماهنگی های لازم با بخش های مختلف اجرا شده است که امیدواریم همانند سال گذشته با مبارزه مطلوب علیه آفت، خسارتی به باغات و مزارع وارد نشود.

میر با اشاره به اینکه حجم و تراکم آفت ملخ صحرایی چند برابر سال گذشته است، اظهار کرد: سال گذشته ورود دسته جات ملخ صحرایی به کشور چند ده میلیونی بود، در حالی که امسال بالای یک میلیارد است که با این وجود پیش بینی می شود سطح مبارزه علیه این آفت به بالای یک میلیون هکتار برسد.

میر درباره آخرین جزئیات تخصیص اعتبار به آفت ملخ صحرایی گفت: مهر سال گذشته مکاتباتی در خصوص تخصیص اعتبار برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفت که در نهایت سال گذشته 20 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اختصاص یافت و قرار است 65 میلیارد تومان مابقی در فاز دیگر پرداخت شود.

به گفته سخنگوی سازمان حفظ نباتات، هم اکنون دولت 30 میلیارد تومان دیگر برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی مصوب کرده است که پرداخت آن صورت می گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان مدیریت ملزم به پرداخت اعتبارات است، اعلام نمود: تا به امروز سازمان حفظ نباتات در خصوص مبارزه علیه آفت صحرایی مسئله ای از لحاظ کمبود اعتبار نداشته است که البته امیدواریم از این به بعد هم، کم کاری در خصوص مسائل مالی نداشته باشیم.

او با انتقاد از کم کاری کشور های عربی در خصوص مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی گفت: در روز های انتهای سال گذشته در جلسه ویدیو کنفرانس کشور های عضو سواک مطرح کردیم که بنابر گزارش های اعلامی از سوی کشور های عربستان سعودی، امارات، عمان و یمن کم کاری هایی در زمینه مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی به علت کمبود منابع کشاورزی صورت می گیرد که از دبیر کمیسیون فائو خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم چرا که از لحاظ پروتکل های قانونی کمبود منابع کشاورزی دلیل نمی شود که کشور ها مبارزه مناسبی را انجام ندهند.

میر در انتها شرح داد: با توجه به اعتراضاتی که در خصوص کم کاری کشور های عربی داشتیم، امیدواریم ترتیب اثری داده شود؛ چرا که کشور ایران عضو سواک است و به نوعی دروازه ورودی است و اگر سایر کشورها به درستی مبارزه نکنند، حجم بیشتری از این آفت وارد کشور ما می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 314

به "ورود دسته جات میلیاردی ملخ صحرایی طی روز های آینده به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود دسته جات میلیاردی ملخ صحرایی طی روز های آینده به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید