همکاری کتابخانه ملک با اپلیکیشن ایران صدا، نمایشگاه آثار بیژن الهی گشایش یافت

به گزارش رپید دانلود، پیمان سمندری، معاون اداره کتابخانه ملی ملک در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران درباره همکاری با اپلیکیشن ایران صدا گفت: آغاز پروژه مشترک کتابخانه ملک با ایران صدا از ابتدای هفته کتاب آغازشد. بر این اساس کتاب های در نظر گرفته شده برای معرفی در اپلیکیشن ایران صدا و ایجاد محتوای صوتی از نسخه های خطی و اثار چاپ سنگی کتابخانه ملک از طریق اپلیکیشن ایران صدا در حال آماده سازی است.

همکاری کتابخانه ملک با اپلیکیشن ایران صدا، نمایشگاه آثار بیژن الهی گشایش یافت

سمندری درباره جزییات این همکاری گفت: براساس این همکاری، فایل شنیداری نسخه های خطی و آثار چاپ سنگی و همچنین آثار چاپی که از سوی انتشارات کتابخانه ملک منتشر شده است، از طریق مجری، گویا و در نرم افزار ایران صدا بارگذاری می شود.

وی افزود: این آثار به دلیل تعلق به کتابخانه ملک نیازی به تامین حق حق انتشار ندارند. این نسخه ها هم برای علاقه مندان به نسخه های صوتی و هم برای نابینایان قابل استفاده است. ایران صدا نیز نرم افزار و اپلیکیشن اینترنتی است که به سازمان صداو سیما تعلق دارد.

معاون اداره کتابخانه ملی با اشاره به افتتاح نمایشگاه آثار بیژن الهی با نام به روایت کتابخانه بیژن الهی، گفت: 7500 جلد از کتاب های بیژن الهی در سال 96 وقف کتابخانه ملک شد. او شاعر، مترجم، منتقد ادبی و زبان شناس معاصر است.

سمندری افزود: این نمایشگاه گزیده ای از کتاب های اهدایی بیژن الهی، شاعر، مترجم، منتقد ادبی و زبان شناس شناس معاصر را در کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش می گذارد. این نمایشگاه به مدت یک ماه از 29 آبان تا 29 آذر ماه امسال در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک برپا خواهد بود.

سمندری مطرح نمود: در نمایشگاه به روایت کتابخانه بیژن الهی 50 جلد از کتاب های اهدایی بیژن الهی به نمایش گذاشته می شود که یادداشت ها و حاشیه نویسی هایش بر پاره ای از کتاب ها را هم شامل می شود.

سمندری افزود: این ادیب بزرگوار به دلیل منزوی بودن، خیلی شناخته شده نبود و سال 89 از دنیا رفتند و وارث ایشان سال 96 گنجینه او را به کتابخانه ملک اهدا کردند.

وی درباره منابعی که وارث این ادیب به کتابخانه ملک دادند، گفت: بیژن الهی کتاب های بسیار ارزشمند، چاپی فارسی و عربی با موضوع زبان های خارجی از جمله انگلیسی و فرانسه را به کتابخانه ملک اهدا کرد. این مجموعه کتاب های چاپ سنگی خوبی را در خود داشت و از معدود مجموعه های اهدایی بود که تمام کتاب های آن نگهداری شد؛ زیرا در قالب وقف اهدا شده بود. این کتاب ها مربوط به سال های 1330 تا 1386 است.

وی درباره طرح های کتاب محور کتابخانه ملک توضیح داد: طرح اهدای کتاب همیشه در کتابخانه ملک وجود داشته است و معمولا با توجه به فضا و نیاز کتابخانه ای امکان نگهداری از همه کتاب های اهدایی را نداریم و در عین حال همه این کتاب ها با رسالت و محور فعالیت کتابخانه ملک همخوانی ندارد.

سمندری درباره این طرح گفت: مجموعه کتاب هایی که به کتابخانه ملک می آیند، دسته بندی و تفکیک می شوند و اگر کتابی اهدا شود و مورد نیاز نباشد، مشمول طرح های دیگر مانند اهدا به منطقه ها کم برخوردار می شود.

وی افزود: تا زمانی که کتاب وارد مخزن کتابخانه نشده، می توان آن را اهدا کرد یا به اهدا کننده بازگرداند. اما وقتی کتاب به مخزن کتابخانه ملک وارد شود بر اساس وقف نامه حسین آقای ملک نباید کتاب یا آثار موزه ای از کتابخانه و موزه ملک خارج شود.

سمندری با اشاره به آغاز طرح مهر علوی دانش رضوی از مرداد ماه امسال و همزمان با عید غدیر گفت: طرح مهر علوی دانش رضوی را با توجه به این که کتابخانه ملک وقف آستان قدس رضوی و امام رضا (ع) است، آغاز کردیم. بر اساس این طرح تصمیم گرفتیم کتاب های اهدایی را که به کار کتابخانه ملک نمی آید به کتابخانه های منطقه ها کم برخوردار بفرستیم. حتی در تهران برای مدارس بچه ها کار و مدارسی که از بنیه ضعیف تری برخوردار هستند هم کتاب ارسال می کنیم.

معاون اداره کتابخانه ملی ملک با بیان این که در فاز نخست حدود 4000 نسخه کتاب را در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار دادیم و قرار شد آن ها پل ارتباطی ما باشند تا کتاب ها را به منطقه ها محروم برسانند، گفت: این کتاب ها قرار است به هشت مقصد ارسال شود. هر مقصد 10 کارتن از این کتاب ها دریافت می کنند.

سمندری با بیان این که در فاز دوم طرح، کتابخانه ملک خودش با پنج منطقه کم برخوردار و محروم در ارتباط بود و ارسال کتاب را مستقیم انجام داد؛ گفت: در این طرح کتاب ها به شهرستان های فامنین استان همدان، شهرستان بم استان کرمان و شهرستان خونداب استان مرکزی ارسال شد.

معاون اداره کتابخانه ملی ملک در فاز سوم طرح اهدای کتاب که از 24 آبان ماه آغاز شده است، گفت: در این فاز بخشی از کتاب ها به استان هرمزگان و ایلام می رود و در این فاز هم 4000 جلد کتاب اهدا می شود. کتابخانه ملک تاپایان سال احتمالا یک فاز دیگر از اهدای کتاب را هم طی خواهد کرد.

سمندری اظهار کرد: خدمتی که در کتابخانه ملک صورت می گیرد و هزینه بر است، در اختیارگذاشتن تصویر نسخ خطی و آثار موزه ای است. ما در کتابخانه ملک ازطریق دیجیتال سازی آن ها را در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می دهیم.

وی افزود: محققان می توانند تصویر نسخه خطی و آثار موزه ای را از طریق اینترنتی درخواست کنند و ظرف یک هفته تا 10 روز تصویر این اثار در اختیارشان قرار می گیرد. این خدمت تا پایان هفته کتاب یعنی اول آذرماه رایگان ارائه می شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1281

به "همکاری کتابخانه ملک با اپلیکیشن ایران صدا، نمایشگاه آثار بیژن الهی گشایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری کتابخانه ملک با اپلیکیشن ایران صدا، نمایشگاه آثار بیژن الهی گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید