همه چیز درباره بندر قدیمی آنتالیا

به گزارش رپید دانلود، بندر قدیمی آنتالیا یکی از معروف ترین جاذبه های این شهر است. آنتالیا یکی از توریستی ترین شهر های ترکیه است که به دلیل سواحل زیبا و دیدنی، سرگرمیات آبی و سرگرمی های متنوعی که دارد، بسیار پر طرفدار بوده و مورد استقبال گردشگران، خصوصا ایرانیان عزیز قرار گرفته است. اگر به آنتالیا سفر می کنید، بازدید از منطقه ها قدیمی و بنا های هزاران ساله این شهر را از دست ندهید. آنتالیا یک شهر تاریخی است که در کنار جاذبه های طبیعی و سرگرمیات هیجان انگیز، تاریخ پرفراز و نشیب و جذابی را در خود جای داده است.

همه چیز درباره بندر قدیمی آنتالیا

یکی از مجذوب کننده ترین بخش های آنتالیا که مورد توجه بسیاری از گردشگران این شهر نیز واقع شده است، بندر قدیمی اولد هاربر است که در ساحل کالیچی آنتالیا واقع شده است. در این بخش به معرفی بندر اولد هاربر آنتالیا پرداخته و ضمن بیان تاریخچه، جاذبه ها و امکانات آن را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

اولد هاربر، بندر قدیمی آنتالیا

یکی از دلایل اصلی شکل گیری شهر آنتالیا Antalya موقعیت خوب این بندرگاه بوده است. موقعیت جغرافیایی بندر قدیمی آنتالیا در آسیای صغیر در دریای مدیترانه بوده است. در زمانی که رومیان بر اینجا پادشاهی می کردند، توجه ویژه ای به این منطقه داشتند و امکانات بیشماری را به بندرگاه اضافه کرده اند. البته در زمان سلجوقیان نیز باتوجه به موج بسیار زیاد آب که به سمت ساحل می آمد، موج شکن بزرگی ساخته شد تا از ورود آب بسیار زیاد به داخل شهر جلوگیری کند.

آنچه که از دست نوشته ها تعیین است این است که بندر قدیمی آنتالیا Old Harbor جزو یکی از بندرگاه های مهم در قرون 2 تا 20 میلادی به حساب می آمده است. با گذشت زمان، تعداد کشتی هایی باربری که در اینجا لنگر می انداختند کمتر شده است ولی هنوز هم شما می توانید تعداد بسیار زیادی از قایق های خصوصی که در حال گرفتن ماهی از آب هستند را ببینید و یا قایق های سرگرمیی که در امتداد ساحل حرکت می کنند را مشاهده نمایید.

تاریخچه بندر اولد هاربر

تاسیس بندر قدیمی آنتالیا به حدود دو هزار سال پیش بر می شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در ساحل و موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای که داشت مورد توجه قرار گرفت و خیلی زود به بندری شلوغ و پر رفت و آمد تبدیل شد. استقبال تاجران و افرادی که برای خرید و فروش به این بندر می آمدند کم کم باعث توسعه آن شده و شهری زیبا را در کنار سواحل دیدنی دریای مدیترانه ایجاد کرد. شهری که امروزه با نام آنتالیا شناخته می شود.

آنتالیا یک شهر قدیمی با تاریخی پرفراز و نشیب است که در طی سال ها امپراتوری های بسیاری را به خود دیده است. رومیان، بیزانس ها، ترک ها، عثمانی ها، سلجوقیان و … حکومت هایی بودند که یکی پس از دیگری اداره شهر را برعهده گرفته و هرکدام از آنها برای حفظ موقعیت بندر اولد هاربر و حیات آن، گام هایی را برداشتند. رومیان با تقویت استحکامات شهر و بهبود امکانات بندر، اولد هاربر را به یکی از مهم ترین بنادر آسیای صغیر در دوران خود تبدیل کردند.

در آن زمان اولد هاربر مهم ترین مرکز تجاری - اقتصادی منطقه محسوب می شد که روزانه کشتی های باربری بسیاری در آن لنگر می انداختند و تاجران معاملات خود را در این نقطه انجام می دادند. این بندر، که در واقع شاهرگ حیاتی شهر آنتالیا و منطقه ها اطراف آن محسوب می شد، پس از رومیان نیز رونق خود را حفظ کرده و از لحاظ فعالیت های تجاری همچنان در اوج قرار داشت.

بندری نو در کنار اولد هاربر

بعدها بندری در نزدیکی بندر قدیمی آنتالیا ساخته شد و فعالیت های تجاری منطقه به آن مکان انتقال پیدا کرد. به مرور کشتی های تجاری اولد هاربر جای خود را به کشتی های سرگرمیی دادند و قایق های بادبانی و ماهیگیری نیز به این بندر اضافه شدند. راه اندازی مراکز خرید، فروشگاه ها، بازار ها، رستوران ها، کافه ها و … در اطراف این بندر باعث شد تا اولدهاربر از یک بندر تجاری به یک بندر سرگرمیی تبدیل شود. امروز بسیاری از گردشگران شهر آنتالیا اولد هاربر را به عنوان یک جاذبه سرگرمیی - تاریخی می شناسند و برای گذران یک روز هیجان انگیز و به یادماندنی به این مکان می آیند.

یک بندر تجاری-سرگرمیی

همان طور که گفتیم، قدمت شهر توریستی آنتالیا به هزاران سال پیش بر می شود. این شهر علاوه بر سرگرمیات و سرگرمی های متنوع و فراوانی که دارد، دارای سابقه تاریخی بوده و بناهای قدیمی متعددی را نیز در خود جای داده است. شهر تاریخی کالیچی یکی از کهن ترین بخش های آنتالیاست که در کنار بافت مدرن این شهر، مجذوب کنندهیتی بی نظیر و دوست داشتنی ایجاد کرده است. امکان ندارد به آنتالیا سفر کرده باشید و از بافت قدیمی این شهر بازدید نکرده باشید.

بندر قدیمی آنتالیا در شهر تاریخی کالیچی واقع شده است که یکی از پرطرفدار ترین و محبوب ترین منطقه ها سرگرمیی آنتالیا محسوب می شود. گردشگرانی که از این منطقه بازدید می کنند، می توانند جاذبه های طبیعی، تاریخی و سرگرمیی آنتالیا را به صورت یک جا در یک مکان ببینند. یکی از مجذوب کنندهیت های این بندر، موقعیت قرارگیری آن است که از طریق صخره های بزرگ اطراف ساحل احاطه شده است. یک موج شکن بزرگ در اولد هاربر وجود دارد که گفته می شود ساخت آن مربوط به دوران سلجوقیان بوده است.

این موج شکن با هدف جلوگیری از ورود آب به داخل شهر ساخته شد که همچنان نیز پا برجا مانده و قدرت و شکوه خود را به رخ بازدیدکنندگان می کشد. اطراف اسکله نیز پر از رستوران ، کافه و مراکز خرید است که در کنار سرگرمیاتی چون قایق سواری، شنا، ماهیگیری، بازی های آبی و … فضایی پرنشاط و دلنشین ایجاد کرده است. در واقع می توان گفت بندر قدیمی اولد هاربر از قرن دوم میلادی تا کنون همچنان پا برجا مانده و رونق خود را حفظ کرده است. این بندر امروزه نه فقط از نظر تجاری، بلکه از لحاظ توریستی نیز اهمیت زیادی برای شهر آنتالیا و کشور ترکیه دارد.

جاذبه های سرگرمیی اولد هاربر

بندر قدیمی آنتالیا، یکی از شلوغ ترین مکان های ساحل کالیچی است که مورد توجه بسیاری از گردشگران این شهر واقع شده است. اگر قصد بازدید از آبشار های معروف آنتالیا، مانند آبشار دودن را دارید، باید از این بندر به سمت آن حرکت کنید. قایق هایی در این بندر هستند که گردشگران را به سمت آبشار ها هدایت می کنند.

اگر اهل خوردن غذا های بومی و محلی هستید، می توانید انواع غذا های ترکی را در رستوران های این بندر نوش جان کنید. غذا های دریایی یکی از محبوب ترین غذا های این منطقه هستند که با مواد اولیه تازه تهیه می شوند. مراکز خرید و فروشگاه های این بندر یکی از معروف ترین مراکز خرید آنتالیا هستند که کالا های متنوع و انواع سوغاتی های خاص کشور ترکیه را با قیمتی بسیار مناسب و ارزان تر از دیگر نقاط شهر به مشتریان خود عرضه می کنند.

تماشای غروب خروشید در ساحلی بی کران مدیترانه در حالی که در یکی از کافه های اطراف این بندر نشسته اید و یک قهوه اصیل ترکی را می نوشید، قطعا یکی از مجذوب کننده ترین بخش های سفر شما خواهد بود. می توانید یک قایق بادبانی کرایه کنید و به گشت و گذار در دریای آبی بپردازید. آفتاب گرفتن در ساحل، شنا، غواصی و دیگر سرگرمیات آبی، از جمله مواردی است که در صورت تمایل می توانید از آن بهره مند باشید.

هتل های بندر قدیمی آنتالیا

اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، باید بدانید که شهر قدیمی آنتالیا یکی از لوکس ترین و البته گران ترین هتل های شهر را دارد. هتل هایی که تمامی امکانات رفاهی را برای مهمانان خود آماده کرده و یک شب رویایی و بی نظیر را برای آنها به یادگار می گذارند. می توانید با توجه به بودجه خود یک اتاق در هتل های اطراف بندر رزرو کنید و روز های سفر خود را در کنار سواحل زیبای کالیچی بگذرانید.

در حال حاضر نیز این بندرگاه Old Harbor در قلب شهر آنتالیا، در منطقه کالیچی Kaleiçi، واقع شده است.در این بندرگاه تعداد بیشماری رستوران و کافه-بار وجود دارد که فضایی بسیار آرام و در عین حال پرجنب و جوش را بوجود آورده است. بهتر است در یکی از رستوران های بندرگاه ناهارتان را نوش جان کنید و از فضای عالی موجود در آنجا بهره ببرید تا زمان به غروب آفتاب نزدیک شود، غروب آفتاب در کنار بندرگاه قدیمی Old Harbor بسیار دیدنی خواهد بود. این بندر که یکی از توریستی ترین بخش های این شهر محسوب می شود و اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما بازدید از این ساحل را در برنامه خود بگنجانید و یک روز به یادماندنی را در دفترچه خاطرات خود ثبت نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1461

به "همه چیز درباره بندر قدیمی آنتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره بندر قدیمی آنتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید