نکاتی که ضروری است در خصوص هایپرتیمزیا بدانید

به گزارش رپید دانلود، افراد متأثر از هایپرتیمزیا (Hyperthymesia) و یا حافظه فراگیر، دارای حافظه ای قوی در ارتباط با اتفاقاتی هستند که از اهمیت شخصی برخوردارند. توانایی آنها در بیاد آوردن وقایع، مهم نیست که تا چه انداره کم اهمیت باشند، به

نکاتی که ضروری است در خصوص هایپرتیمزیا بدانید

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

افراد متأثر از هایپرتیمزیا (Hyperthymesia) و یا حافظه فراگیر، دارای حافظه ای قوی در ارتباط با اتفاقاتی هستند که از اهمیت شخصی برخوردارند. توانایی آنها در بیاد آوردن وقایع، مهم نیست که تا چه انداره کم اهمیت باشند، به طرز فوق العاده ای قوی است.

آیا می دانید؟

بر طبق مطالعه اجرا شده در سال 2012 به وسیله محققان دانشگاه اروین کالیفرنیا، 12 فرد شناخته شده در سرتاسر دنیا وجود دارند که دارای حافظه سرگذشتی برتر یا همان حافظه برتر اوتوبیوگرافیکال (autobiographical memory) (به نوعی از حافظه اطلاق می گردد که مربوط به یادآوری خاطرات شخصی زندگی فرد است) و یا هایپرتیمزیا هستند.

چنانچه کسی را ببینید که می تواند بدون هیچ تلاشی رویدادهای گذشته خود را (بدون توجه به اندازه بی اهمیتی آنها) با جزئیات نسبتاً کاملی که 15 سال پیش در روز خاصی اتفاق افتاده، بیاد بیاورد، چه خواهید گفت؟ احتمالا، خواهید گفت که این فرد از حافظه فوق العاده ای برخوردار است. هایپرتیمزیا اصطلاحی است علمی که برای توصیف این نوع حافظه فوق العاده و برتر بکار می رود.

همه ما توانایی به یاد آوردن چیزهایی را داریم، به خصوص آنهایی که تأثیر مهمی در زندگی ما داشته اند. گذشته های شخصی ما مملو از رویدادهایی است که در بیشتر مواقع نامربوط بوده و ارزش یادآوری را ندارند. با این حال، افرادی که در آنها هایپرتیمزیا تشخیص داده شده، توانایی بالایی در یادآوری از خود نشان می دهند، بدین معنی که آنها می توانند به وضوح تجربیات و رویدادهای شخصی خود را در گذشته حتی با کوچکترین جزئیات به یاد بیاورند.

هایپرتیمزیا یک بیماری عصبی است که هیچ علت شناخته شده ای برای آن یافت نشده و در آن فرد قابلیت و توانایی یادآوری چیزها را با جزئیات نسبتاً کامل از خود نشان می دهد. به اسم مثال، او می تواند به یاد آورد که چه لباس هایی را در یک روز بخصوص مثلاً 15 دسامبر 2005 پوشیده و با چه افرادی دیدار نموده است. افرادی که چنین حافظه فوق العاده ای دارند بعلاوه می توانند روزی از هفته را که این تاریخ به آن تعلق گرفته را به راحتی به یاد آورند.

ویژگی های هایپرتیمزیا

افرادی که تحت تأثیر این شرایط قرار دارند، می توانند حوادث (مربوط و یا نامربوط و کم اهمیت) سالها پیش را به سرعت به یاد آورند. این بدان معناست که چیزهای کوچکی مانند آنچه در آن روز خورده اند را می توانند بدون هیچ تلاشی به راحتی به خاطر آورند.

اگر چه افراد مبتلا به این عارضه قادرند به راحتی چیزهایی را در گذشته به یاد آورند، اما این حافظه تنها با زندگی شخصی آنها ارتباط می یابد. بنابراین این افراد وقایعی از گذشته که به زندگی شخص دیگری مربوط می گردد را به یاد نمی آورند. از این رو این عارضه به حافظه خود سرگذشتی فوق العاده اشاره دارد، به این علت که حافظه این افراد وقایعی را حفظ می نماید که دارای اهمیت شخصی هستند.

افراد دارای چنین حافظه ای، به معنای واقعی کلمه می توانند بیاد آورند از سن 10 سالگی در هر روز از زندگی شان چه اتفاقاتی اتفاق افتاده است.

حافظه سرگذشتی آنها به طور قابل ملاحظه ای قوی است، اما چنین چیزی را نمی توان در ارتباط با توانایی آنها در حفظ کردن، گفت. به زبان ساده تر، مهارت های حفظ کردن طوطی وار آنها در حد میانه می باشد. آنها بعلاوه در تست ها و آزمون های حافظه استاندارد در حد معمولی عمل می نمایند. از آنجا که افراد مبتلا به هایپرتیمزیا لازم نیست هیچ گونه تلاشی در به یاد آوردن وقعایع بنمایند، آن را از سایر انواع حافظه استثنایی که با استفاده از وسایل یاری حافظه، پرورش یافته و متحول می شوند، متمایز می سازد.

هایپرتیمزیا می تواند تأثیر منفی بر توانایی تفکر و استدلال این افراد داشته باشد، به این علت که بی اختیار در خصوص وقایع گذشته بسیار فکر می نمایند، و دامنه و میدان بسیار کمتری برای برنامه ریزی نسبت به آینده باقی می گذارند. این گونه به نظر می رسد که گویی آنها در یک دنیای دیگر می باشند، دنیایی که در آن به طور مداوم به گذشته شخصی خود فکر می نمایند.

علل

اسکن ام آر آی (MRI) از سر فردی که مبتلا به هایپرتیمزیا است، نشان می دهد که قسمت هایی از مغز این فرد که برای انجام عملکرد حافظه بسیار حیاتی بوده، بزرگتر از حد نرمال می باشند. به اسم مثال هسته دمی شکل (caudate nucleus) و لوب تمپورال مغز که با ذخیره سازی و کد گذاری حافظه در ارتباط است، درجه ای از بزرگی را نشان می دهد. اعتقاد بر این است که این تکامل عصبی بی نظیر در فرد مسئول مهارت های حافظه استثنایی او است.

نظریه دیگری اسم می نماید که حافظه این افراد با استفاده از کد گذاری معنایی ذخیره می گردد. این روش کد گذاری به یاد آوردن و بازیابی اطلاعات ذخیره شده را آسان تر می سازد.

مواردی از هایپرتیمزیا

هایپرتیمزیا شرایط نادری محسوب می گردد به این علت که تنها تعداد انگشت شماری از این موارد تا به امروز شناسایی شده اند. یکی از این افراد بِراد ویلیامز است که بعلاوه به لطف حافظه برتر خود بنام انسان گوگِلی (Human Google) خوانده می گردد. تنها تاریخی از دوران زندگی او را نام ببرید و در عرض چند دقیقه، براد می تواند توالی و ترتیب حوادثی که در آن روز برایش اتفاق افتاده را به یاد آورد. براد که نزدیک به 60 سال سن دارد، می تواند به راحتی تمام کارهایی که نموده و بعلاوه هر واقعه دنیای که در تاریخ خاصی اتفاق افتاده را به یاد آورد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1168

به "نکاتی که ضروری است در خصوص هایپرتیمزیا بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که ضروری است در خصوص هایپرتیمزیا بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید