نمایشگاه مجازی کتاب موجب شد ناشران به توزیع در بستر مجازی توجه نمایند
به گزارش رپید دانلود، فتح الله فروغی، دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: هرگونه کوششی برای توسعه ویترین و توزیع فراگیرتر کتاب به منظور دسترسی آسان مخاطب به کتاب قابل ستایش است.
وی اضافه نمود: در این میان برگزاری نمایشگاه ها و فروشگاه های مجازی کتاب به جای نمایشگاه ها و فروشگاه های که به علت شیوع کووید 19 در جامعه رخ داده است می تواند یکی از راه کارها و تلاش های موثر تلقی گردد.
فروغی درباره اهمیت و تاثیر نمایشگاه مجازی بر بدنه صنعت نشر نیز شرح داد: این نوع از فعالیت که در حال حاضر تجربه دوم آن در حال اجرا است، به یکی از جنبه های حوزه نشر یعنی توزیع کتاب نظر دارد و باعث می گردد ناشران به این جنبه از فعالیت خود به وسیله بستر مجازی توجه نمایند.
به گفته وی، در این راستا مهمترین نکته آماده بودن و به روز نگه داشتن زیرساخت های اجرایی این حرکت است که با وجود پاره ای از نارسایی ها در اولین دوره شاهد تلاش موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای رفع کردن آن بودیم.
فروغی در ادامه به بخش دیگر ویژگی های نمایشگاه مجازی کتاب اشاره نمود و ادامه داد: به غیر از سهولت در دسترسی و انتخاب کتاب، از جمله اقدامات دیگری که به تشویق و ترغیب مخاطب یاری خواهد نمود، تخصیص اعتبار برای خریداران است که این موضوع مورد نظر بوده است و امیدواریم در این دوره با افزایش اعتبار روبرو باشیم.
وی یادآور شد: در ادامه به عنوان یک ناشر کتاب های کودک و نوجوان علاقه مند هستم و پیشنهاد می کنم که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزاری یک نمایشگاه مجازی تخصصی کتاب کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار دهد.
فروغی با بیان اینکه این نوع نمایشگاه نیازمند توجه به زمان، نوع و نحوه اجرا خواهد داشت که دیدگاه های کارشناسی آن در انجمن وجود دارد، بیان کرد: خوب است که در کنار محاسن برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب به وضع سایت های فروش کتاب، چرخه فروش کتاب در کتابفروشی ها و زمان انتخاب شده (نزدیک به ماه اسفند) نیز توجه داشته باشیم، به گونه ای که تاثیر منفی بر روی چرخه طبیعی فروش کتاب نداشته باشد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران