بازسازی ساختمان: بازسازی بازار تاریخی و کلیسای ملهذان خوی

به گزارش رپید دانلود، قسمت های زیادی از بازار تاریخی خوی و کلیسای ملهذان این شهر بازسازی شد.

بازسازی ساختمان: بازسازی بازار تاریخی و کلیسای ملهذان خوی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی گفت:

طی سه سال اخیر و با همکاری مسئولان شهری و مشارکت کسبه بازار تاریخی خوی، بخشی هایی از این بازار که دچار آسیب جدی شده بود بازسازی شد.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی گفت:

برای بازسازی این بازار حدود 3 میلیار ریال در امسال هزینه شده و بعضی از راسته های این بازار به دلیل تسریع در فرایند عملیات بازسازی تعطیل شد. طی سه ماه گذشته راسته خرازی این بازار تاریخی با 18 چشمه طاق و تویزه مطابق با ساختار تاریخی و هندسی و با استفاده از آجر خطایی بازسازی شد.

وی ادامه داد که خوشبختانه و با مشارکت اصناف و کسبه بازار، انتقال آب های سطحی به خارج از این مجموعه طی ماه گذشته نیز به سرانجام رسید. تحکیم پی ها به منظور جلوگیری از نشست های موضعی، برچینی و بازسازی پایه ها و طاق تویزه های فرسوده و رانش یافته و اجرای آن ها مطابق با ساختار اصلی از جمله اقدامات انجام شده در این مجموعه تاریخی محسوب می گردد.

جباری با تاکید بر مشارکت و همراهی خوب کسبه بازار اضافه نمود:

طی سالیان پیشین متاسفانه تعداد 10 پایه از سوی کسبه به منظور توسعه ابعاد محل کار تراش داده شده بود که با رایزنی های انجام شده تمامی این پایه ها به حالت اولیه بازگردانده شد.

وی آواربرداری و سبک سازی پشت بام، تثبیت و بازسازی طاق و گنبد، لایه بندی و عایق کاری، بازسازی موضعی دیوارها، اجرای کانال دفع رطوبت، بلوکاژ و کف سازی و... در داخل کلیسای تاریخی ملهذان متعلق به دوره صفویه را از دیگر اقدامات بازسازیی در شهر خوی گفت.

کلیسای ملهذان مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان خوی، روستای ملهذان واقع شده و این اثر در تاریخ 2 شهریور 1378 با شماره ثبت 2389 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار خوی بازاری بزرگ از دوران صفویه و مرکز تجاری آن دوره آذربایجان بوده که در ضلع شرقی شهر خوی قرار گرفته است. این بازار دومین بازار بزرگ ایران و از نظر معماری و از دیدگاه کارشناسان یکی از زیباترین بازارهای تاریخی ایران به شمار می رود. این بازار به دلیل قرار گرفتن در جهت جاده ابریشم و مرکز تجاری و محل عمده صادرات آن دوره آذربایجان بوده است. تاریخ احداث بازار فعلی دوره صفویه به بعد است و بیشتر قسمت های آن به دستور عباس میرزای قاجار و به وسیله امیر احمدخان دنبلی، در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده است. وجود چهار کاروانسرای قدیمی خان، میرهاشم، کیشمیشچیلر و بویاقچیلار از دیگر دیدنی های این مجموعه به شمار می رود.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1297

به "بازسازی ساختمان: بازسازی بازار تاریخی و کلیسای ملهذان خوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: بازسازی بازار تاریخی و کلیسای ملهذان خوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید