قیمت ایمپلنت دندان چگونه محاسبه میشود؟ مثال هایی برای نحوه محاسبه

به گزارش رپید دانلود، در این مقاله درباره ایمپلنت دندان، سوالات رایج مربوط به این موضوع و هزینه های مربوط به آن پرداخته شده است.

قیمت ایمپلنت دندان چگونه محاسبه میشود؟ مثال هایی برای نحوه محاسبه
قبل از آنکه بخواهیم بدانیم قیمت ایمپلنت برای ما چگونه محاسبه میگردد. باید به چند سوال پاسخ دهیم:

1. به چه تعداد ایمپلنت احتیاج داریم و چه تعداد روکش یا تاج دندان؟

2. آیا احتیاج به کشیدن دندان یا ریشه دندان قبل از ایمپلنت داریم یا نه؟

3. آیا به جراحی لیفت سینوس و یا به پیوند استخوان احتیاج داریم یا خیر؟

4. چه جنس روکشی را برای پروتز نهایی یا همان تاج ایمپلنت خود انتخاب میکنیم؟

5. مطب یا کلینیکی که مراجعه میکنیم در بالاشهر هست یا خیر؟

پس ابتدا سعی میکنیم به توضیح و پاسخ این سوالات بپردازیم و سپس با مثال هایی نحوه محاسبه را کاملا برای شما توضیح دهیم.

سوال اول: به چه تعداد ایمپلنت احتیاج داریم و چه تعداد روکش یا تاج دندان؟

خب در ابتدا ضروری است یاداوری گردد که ایمپلنت در این سوال منظور همان پایه ها یا پیچ ها یا فیکسچرهایی است که قرار است به عنوان ریشه دندان شما و یا پایه دندان در فک شما قرار بگیرد. معمولا از جنس تیتانیوم هستند و بعد از مدتی در استخوان فک شما جوش میخورند. خب هر کس متناسب با قدرت فک و لثه خود و نیز با توجه به اینکه دندانهایی که ندارد در کنار هم هستند یا خیر به تعداد معینی از این ایمپلنت ها احتیاج دارد. به عبارتی ممکن است دو نفر مشابه و هر یک با 5 دندان خالی، یک نفر به 5 عدد ایمپلنت و دیگری به 3 ایمپلنت برای 5 دندان خود احتیاج داشته باشند.

پاسخ سوال:اگر فقط یک دندان نداریم پس یک ایمپلنت احتیاج داریم.

پاسخ سوال:اگر چند دندان خالی کنار هم داریم مثلا دو دندان یا سه دندان خالی یا چهار یا بیشتر. در این صورت متناسب با حجم استخوان در محلی که قرار است ایمپلنت گردد تعداد کاشت معین میگردد. در فک بالا چون استخوان ضعیف تری داریم تعداد کاشت بیشتری احتیاج داریم تا فک پایین.

پاسخ سوال:پس میتوان به جای دو دندان خالی کنار هم از یک ایمپلنت و دو تاج یا روکش استفاده کرد.

پاسخ سوال:به جای سه دندان خالی در کار هم میتوان از دو پایه یا ایمپلنت و سه عدد روکش یا تاج استفاده نمود. پس سه دندان شما تنها با دو پایه و سه روکش جایگزین میگردد.

پاسخ سوال: اگر چهار دندان خالی در کنار هم و در جلوی دندان های خود دارید، با دو پایه و 4 روکش بر روی آن ها میتوانید پشتیبانی خوبی از دندان های نهایی خود دریافت کنید ولی اگر این چهار دندان خالی در پشت واقع شده است بهتر است سه پایه یا ایمپلنت برای چهار دندان خود در نظر بگیرید.

پاسخ سوال:اگر پنج دندان خالی در کنار یکدیگر دارید میتوانید سه ایمپلنت در فک خود کاشته و هر 5 دندان خود را روی آن سوار کنید.

اگر دندان های یک فک یا هر دو فک بالا و پایین خود را به طور کامل ندارید، اندازه کاشت دندان بسته به عوامل زیر متغیر است:

1. فک بالا یا پایین

2. اندازه استخوانی که در محل دارید

3. عضلات شخص برای جویدن غذا

4. ثابت بودن یا متحرک بودن پروتزها

فک بالا یا پایین: فک بالا نرم تر است و تعداد بیشتری پایه را باید در آن پیچ کنید نسبت به فک پایین. بعلاوه فک بالا دارای سینوس های بزرگی است با فضاهایی پر از هوا که نمیتوانیم در آن ایمپلنت بگذاریم. بعضی اوقات به علت نبود دندان این فضاها توسعه می یابد. به هنگام معالجه بیمارانی که قوس کامل دندان احتیاج دارند معمولا لیفت سینوس نمیکنیم و سعی میکنیم ایمپلنت ها را در اطراف سینوس قرار دهیم.

برای فک بالا و بدون در نظر گرفتن پروتز ثابت یا متحرک، حداقل باید 4 ایمپلنت کاشته گردد. البته حداکثر نیز میتوانید 8 ایمپلنت انجام دهید. در نظر داشته باشید روی این 4 تا 8 ایمپلنت میگردد تا 10 دندان را سوار کرد.

فک پایین که استخوان های متراکم و محکمی دارد و تعداد کمتری ایمپلنت گذاشته میگردد. البته بیشتر در ناحیه جلویی دندان ها که به عصب های حساس پایین آسیبی وارد نگردد. اگر نخواهید از پروتز ثابت بهره ببرید میگردد با دو ایمپلنت در جلوی دهان هم کار را انجام داد.

اندازه تراکم استخوان در محل:هرچه استخوان بیشتری داشته باشیم و متراکم تر، ایمپلنت های کمتری میتوان گذاشت و برعکس.

عضلاتی برای جویدن:این مورد بسیار به نظر دکتر شما بستگی دارد. اگر عضلات مفصلی در فک دارید و یا دچار دندان قروچه هستید ایمپلت های بیشتری احتیاج دارید.

پروتز یا همان دندان ثابت میخواهید یا متحرک:اگر دندان متحرک بخواهید در فک پایین باید حداقل دو ایمپلنت بکارید و اگر دندان های دائمی بخواهید بین چهار تا هشت مورد ایمپلنت احتیاج دارید.

پاسخ سوال: پس اگر فک بالا یا پایین را به طور کامل ندارید در فک بالا و درصورتی که متحرک بخواهید حداقل 4 عدد و در فک پایین 2 تا 4 عدد کاشت ایمپلنت ضروری است. اگر به صورت دائمی یا ثابت بخواهید در فک بالا و پایین 4 تا 8 عدد کاشت باید صورت گیرد.

در نظر داشته باشید بعد از معین تعداد ایمپلنت جهت محاسبه قیمت ایمپلنت باید جنس آن یعنی برند و کشور سازنده را انتخاب کنید. ایمپلنت های کره ای یا آلمانی یا سوییسی یا ...با قیمت های متفاوت

سوال دوم: آیا احتیاج به کشیدن دندان یا ریشه دندان قبل از ایمپلنت داریم یا نه؟

در خیلی از موارد شما دندان خالی ندارید و به عبارتی دندانی که فاسد شده و نمیگردد نگاهداری اش کرد و یا به هر علتی باید کشیده و ایمپلنت گردد، دارید و یا ریشه ای از دندان که نمیتوانند برایش کاری نمایند در محل باقی است و باید این دندان یا ریشه کشیده گردد و سپس ایمپلنت در جای آن کاشته گردد.

هزینه کاشت دندان اگر احتیاج به جراحی نباشد از 100 تا 300 هزار تومان و اگر جراحی بخواهد حدود 400 تا 600 هزار تومان است.

سوال سوم: آیا به جراحی لیفت سینوس یا پیوند استخوان احتیاج داریم یا خیر؟

لیفت سینوس وقتی انجام میگردد که در فک بالا و در محل ایمپلنت استخوان کافی برای کاشت موجود نباشد و معمولا برای دندان های عقب است. به عبارتی احتیاج است تا سینوس شما به سمت بالا هل داده گردد و در محل پیوند پودر استخوان انجام گردد که بتوان از ایمپلنت استفاده کرد. در مواردی پزشک شما تشخیص میدهد که احتیاجمند لیفت سینوس و پیوند استخوان هستید که در این صورت باید چیزی حدود 800 هزار تومان برای یک دندان یا اگر برای کل فک باشد حدود 2800 هزار تومان را در نظر بگیرید. البته در مواردی که ممبران هم استفاده میگردد تا یک میلیون و نیم هم هزینه بر می باشد.

سوال چهارم: چه جنس روکشی را برای پروتز نهایی یا همان تاج ایمپلنت خود انتخاب میکنیم؟

پس از گذشت چند ماه از ایمپلنت باید برای قالب گیری و انتخاب جنس روکش خود اقدام نمایید. روکش یا همان پروتز نهایی که تاج دندان شماست عموما از روکش های زیرکونیا یا PFM که همان روکش های بدنه فلزی می باشد، تهیه میگردد. روکش های زیرکونیا عموما بین 300 تا 500 هزار تومان گرانتر می باشند.

سوال پنجم: مطب یا کلینیکی که مراجعه میکنید در بالاشهر هست یا خیر؟

قیمت ایمپلنت دندان بر اساس عوامل زیادی متفاوت خواهد بود و یکی از تأثیرگذارترین آنها دندانپزشکی است که اینکار را انجام می دهد. مبلغی که دندانپزشکان شارژ می نمایند به مواردی مانند مکانی که در آن قرار دارند بستگی دارد، چقدر دفتر بزرگ است، چه تعداد پرسنل آن را اداره می نماید. شاید کمی شوخی به نظر برسد اما باید بدانید عموما انجام ایمپلنت در مطب ها و کلینیک های بالاشهر گرانتر است، بدون هیچ گونه تفاوتی در کیفیت کار. به عبارتی همان متخصصینی که در مطب های خود در بالاشهر ایمپلنت را با هزینه حدود 5 میلیون تومان انجام میدهند، همان نوع ایمپلنت و همان کیفیت کار را در کلینیک های منطقه ها وسط شهر با قیمت حدود 3 میلیون تومان انجام میدهد. این مورد آخر در خصوص لمینت دندان و کامپوزیت هم همین است یعنی لمینت که کاری لابراتواری میباشد در بعضی مطب های بالای شهر تا دوبرابر قیمت گذاری میگردد ولی با همان کیفیت کار و مواد اولیه. به طور کلی هزینه لمینت به روش کامپوزیتی، نسبت به روش سرامیکی مقرون به صرفه تر می باشد. قیمت حدودی روش کامپوزیت دندان ، حدودا بین 500 هزار تومان الی 900 هزار تومان و قیمت لمینت دندان بین 1000.000تومان الی 1600.000تومان برای هر دندان می باشد.

مثال هایی برای محاسبه قیمت ایمپلنت دندان طبق توضیحات بالا:(با فرض ایمپلنت کره ای)

1. اگر یک دندان خالی دارید و احتیاجی به سینوس لیفت یا پیوند استخوان ندارید هزینه ایمپلنت و روکش شما حدود 3 میلیون تومان میگردد. اگر باید قبلش دندان خود را بکشید به این هزینه حدود 200 هزار تومان اضافه کنید.

2. اگر سه دندان خالی کنار هم در یک طرف و یک دندان خالی در طرف دیگر دارید. برای آن سه دندان باید دو ایمپلنت و روکش و نیز یک روکش اضافه در نظر بگیرید یعنی دو تا 3 میلیون با یک عدد 1 میلیون تاج اضافه که میگردد 7 میلیون. آن یک دندان خالی هم که همان 3 میلیون هزینه را دارد.

3. اگر سه دندان خالی در بخش عقبی فک بالا دارید و احتیاجمند سینوس لیفت هم میباشید برای سینوس لیفت و پیوند استخوان حدود 2 میلیون و برای کاشت دو پایه و سه روکش هم مانند مثال بالا 7 میلیون را در نظر بگیرید.

4. اگر در فک پایین 5 دندان خالی کنار هم دارید و احتیاجی به پیوند استخوان هم نیست، باید 3 واحد ایمپلنت و روکش کاشته و دو واحد روکش اضافه هم به آن سه واحد بریج یا پل میگردد. هزینه شما حدودا س تا 3 میلیون و دو تا 1 میلیون یعنی 11 میلیون تومان میگردد.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1205

به "قیمت ایمپلنت دندان چگونه محاسبه میشود؟ مثال هایی برای نحوه محاسبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت ایمپلنت دندان چگونه محاسبه میشود؟ مثال هایی برای نحوه محاسبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید