قدرت اعجاب آور توانایی خارق العاده رادارگریزی این ابزار جنگی

به گزارش رپید دانلود، فیبر کربن، پلیمری است که 200 سال پیش به وسیله توماس ادیسون ساخته شد، اما با مقاومتی چند برابر فولاد و وزنی به مراتب کمتر و البته خاصیت رادارگریزی و پنهان کاری امروزه یک رکن اصلی در ساخت جنگ افزار در جهان لقب گرفته است.

قدرت اعجاب آور توانایی خارق العاده رادارگریزی این ابزار جنگی

به گزارش خبرآنلاین، فیبر کربن یک پلیمر است و گاهی اوقات به عنوان الیاف گرافیت شناخته می شود. یک ماده بسیار قوی و بسیار سبک وزن که پنج برابر قوی تر از فولاد و دو برابر سفت تر از آن است. اقابلیت و رجحان مهم دیگر فیبر کربن نسبت به فولاد که استفاده از آن را در تولیدات استراتژیک افزایش می دهد، وزن آن است. یعنی محصولات ساخته شده از فیبر کربن اگرچه استقامتی به مراتب بالاتر دارند، اما به مراتب سبک تر از رقبای فولادی هستند.

فیبر کربن از چه زمانی اختراع شد؟

قدمت فیبر کربن به سال 1879 بر می شود، زمانی که توماس ادیسون نخ های پنبه ای یا نقره های بامبو را در دمای بالا می پخت. در حقیقت ادیسون بود که اولین بار این الیاف را اختراع کرد. الیاف کربن با کارایی بالاتر از اواسط دهه 50 میلادی در آمریکا ساخته شد. رشته هایی با 20 درصد کربن که استحکامی بالا داشتند. این محصول یک دهه بعد در یک مرکز تحقیقاتی بریتانیایی توسعه یافت، جایی که پتانسیل استحکام فیبر کربن در آن محقق شد.

چگونه فیبر کربن ساخته می شود؟

فیبر کربن از فرآیندی ساخته می شود که بخشی شیمیایی و بخشی مکانیکی است. این فرایند با کشیدن رشته های بلند الیاف و سپس گرم کردن آن ها تا دمای بسیار بالا بدون تماس با اکسیژن آغاز می شود. این فرایند گرمادهی در خلاء و بدون اکسین انجام می گیرد تا مانع از سوختن الیاف آغاز می شود. این گونه فرایند کربن شدن اتفاق می افتد، یعنی زمانی که اتم های داخل الیاف به شدت ارتعاش پیدا می نمایند و بیشتر اتم های غیر کربنی را دفع می شوند الیاف خالص کربن تشکیل می شود. این باعث می شود فیبری متشکل از زنجیره های طولانی و محکم اتم های کربن به هم قفل شده و تنها چند اتم غیر کربن به جای مانده باشد. یک توالی معمولی که برای تشکیل الیاف کربن از پلی اکریلونیتریل استفاده می شود، شامل چرخش، تثبیت، کربن سازی، پردازش سطح و میزان گیری است.

با فیبر کربن چه چیز هایی می توان ساخت؟

حالا می توان گفت با این ماده ارزشمند تقریبا همه چیز می توان ساخت: قاب دوچرخه، بال هواپیما، شفت محرک خودرو، تیغه های پروانه و قطعات خودرو. طبق مقاله ای در Energy.gov، کامپوزیت های فیبر کربنی می توانند وزن خودروی سواری را تا 50 درصد کاهش دهند که بدون به خطر انداختن عملکرد خودرو یا ایمنی سرنشینان، راندمان سوخت را تقریباً 35 درصد بهبود می بخشد.

فیبر کربن برای ساخت جنگ افزار

این ویژگی ها از فیبر کربن یک ماده بی نظیر برای استفاده در صنایع نظامی می سازد. ماده ای که البته یک ویژگی مهمتر هم دارد، رادار گریزی. شاید به همین علت هم بود که با آغاز قرن نو ارتش آمریکا در پی ساخت جنگ افزار هایی با بدنه فیبر کربن رفت. ناوچه های رزمی کوچک و قایق های تندروی نسل نو نیروی دریایی ایالات متحده که برای نزدیک شدن سریع و بی سر و صدا به نقاط مشکل دار در عملیات های ساحلی (نزدیک ساحل) طراحی شده بودند و حتی بزرگترین ناو های جنگی خود را به سمت ساخت ترکیباتی از فیبر کربن برد. کشتی های ساخته شده از کربن برخلاف کشتی های فلزی قابلیت ویژه رادارگریزی و پنهان کاری داشتند. یعنی در کنار وزن کمتر و استقامت بیشتر، ویژگی پنهان کاری را هم به این جنگ افزار ها افزوده بود.

این کشتی ها برخلاف ساختار های کشتی فلزی، به علت طراحی چند زاویه ای کشتی هیچ سطحی عمود بر سطح آب را در رادار ها نشان نمی دهد و از بازتاب سیگنال رادار به منبع جلوگیری می نماید. از دیگر دستاورد های نظامی ساخته شده با فیبر کربن، ساخت لباس های ضد گلوله و ضد ضربه است که می تواند با وزنی کم در برابر سخت ترین ضربات مقاومت داشته باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1551

به "قدرت اعجاب آور توانایی خارق العاده رادارگریزی این ابزار جنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت اعجاب آور توانایی خارق العاده رادارگریزی این ابزار جنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید