سلول های سرطانی چگونه در ما شکل می گیرند؛ چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟ ارتباط مصرف زیاد شیرینی با ابتلا به سرطان

به گزارش رپید دانلود، سرطان یکی از شایع ترین علل مرگ ومیر در بسیاری از جوامع است. به همین علت همواره پرسش های زیادی در خصوص چگونگی بروز آن مطرح است؛ اینکه چه عواملی باعث می شوند سلول های طبیعی تبدیل به سلول های سرطانی شوند، چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند و چگونه می توان آن را مهارکرد.

سلول های سرطانی چگونه در ما شکل می گیرند؛ چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟ ارتباط مصرف زیاد شیرینی با ابتلا به سرطان

خبرنگاران -یکتا فراهانی: برای مطلعی از اینکه چطور سلول های طبیعی تبدیل به سلول های سرطانی می شوند باید از ساختمان و عملکرد آن ها مطلع بود.

توجه داشته باشیم بدن ما از میلیاردها سلول تشکیل شده که بافت ها و اندام های بدن را تشکیل می دهند که ژن های داخل هسته های هر سلول دستور رشد و فعالیت را به آن ها می دهند. اما وقتی تغییری در DNA این سلول ها ایجاد گردد یا به آن ها آسیب برسد، ژن های جهش یافته دیگر به درستی کار نمی نمایند. چون دستورالعمل های موجود در آن ها با اخلال روبرو می شوند که می توانند به وسیله خون و سیستم لنفاوی در دیگر نقاط بدن هم سرایت نمایند.

عواملی که می توانند باعث بروز سرطان شوند

با توجه به اینکه سرطان در واقع رشد غیرطبیعی سلول های بدن است؛ هر عامل داخلی و خارجی که بتواند مکانیسم طبیعی اعضای بدن را مختل کند می تواند عاملی برای بروز آن گردد.

عوامل زیادی در بروز سرطان مؤثر هستند. البته هنوز عوامل ناشناخته زیادی در این زمینه وجود دارند. ولی عوامل شناخته شده ای از جمله عوامل محیطی و سبک زندگی نیز در بروز سرطان مؤثر هستند.

از جمله عواملی که می توانند احتمال بروز سرطان را افزایش دهند می توان به سن و اندازه امید به زندگی افراد اشاره نمود. افزایش سن ایمنی بدن را کاهش می دهد. بنابراین خواه ناخواه مقاومت در برابر ابتلا به سرطان هم کمتر خواهد شد.

سبک زندگی نیز از جمله عوامل مهم در ابتلا به سرطان است؛ کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل، تغذیه نادرست و برخی عفونت ها از جمله مواردی هستند که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

عوامل محیطی مانند آلودگی هوا یا آب و بعلاوه قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سمی هم می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

ارتباط مصرف شیرینی در بروز سرطان

با توجه به اینکه مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی از جمله قند و شکر عاملی برای بروز بیماری دیابت به شمار می رود می تواند عاملی برای ابتلا به سرطان هم به حساب بیایند.

یافته های نو نشان می دهند مصرف قند عاملی برای رشد سریع تر سلول های سرطانی به حساب می آیند. چون این سلول ها، بر خلاف سلول های سالم برای زنده ماندن احتیاج به قند بیشتری دارند.

بنابراین یکی از کارهایی که می توان برای کشتن سلول های سرطانی در بدن انجام داد گرسنگی دادن به آن هاست.

این کار را می توان با محرومیت سلول های سرطانی از مصرف گلوکز (قند خون) انجام داد. هر چند که سلول های سرطانی همواره راه های دیگری برای بقای خود پیدا خواهند کرد.

از جمله مواد غذایی دیگری هم که می توان از آن ها به عنوان عاملی برای ابتلا به سرطان نام برد غذاهای آماده، غذاهایی که تاریخ مصرف طولانی دارند و انواع ساندویچ ها و فست فودها هستند.

نقش وراثت در ابتلا به سرطان

هنوز نمی توان به طور دقیق گفت چه کسانی و دقیقاً به چه علت به سرطان مبتلا می شوند. در واقع اصلی ترین عوامل ابتلا به سرطان همچنان ناشناخته هستند. اما تحقیقات نشان می دهند برخی عوامل مانند وراثت می توانند در این خصوص تأثیر گذار باشند.

در واقع همه سرطان ها ژنتیکی هستند اما همه آن ها وراثتی نیستند. اگر هم وراثتی باشند در هر سرطان درصد خاصی برای این احتمال وجود دارد که به تنهایی نمی تواند عامل اصلی بروز این بیماری باشد؛ بلکه در کنار عوامل محیطی، شرایط زندگی و موقعیت جغرافیایی، احتمال خطر را برای ابتلای افراد به برخی انواع سرطان معین می نمایند.

می توان گفت ایجاد همه سرطان ها با تغییرات ژنتیکی همراه هستند. اما تنها 10 درصد سرطان ها به طور کامل به ارث می رسند. البته گاهی بروز برخی سرطان ها هم درافراد یک خانواده دیده می گردد که شاید بتوان گفت سبک زندگی مشترک مانند استفاده زیاد از سیگار، الکل یا تغذیه غلط می تواند عامل مهمی در ایجاد آن ها به حساب بیاید.

همه توده های توموری خطرناک نیستند

توجه داشته باشیم آنچه در خصوص توده های توموری ناشی از رشد بیش از حد سلول ها مهم است خوش خیم یا بد خیم بودن آن هاست.

در واقع سلول های خوش خیم و بدخیم تفاوت زیادی با هم دارند. سلول های خوش خیم سرطانی نیستند. فقط گاهی بیش ازحد فراوری می شوند و تشکیل تومور می دهند، اما چون توانایی توسعه به بافت های دیگر را ندارند اغلب تهدیدنماینده هم به حساب نمی آیند.

اما اگر بیش از حد بزرگ شوند و به اندام های دیگر فشار وارد نمایند، می توانند خطرناک شوند. به همین دلیل رسیدگی به موقع به آن ها هم الزامی است.

کارهایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

ما نمی توانیم جهش های ژنتیکی سلول ها را کنترل کنیم. اما می توانیم با انجام تغییراتی در سبک زندگی خود به کاهش خطر توسعه سرطان یاری کنیم.

بعلاوه انجام غربالگری های خاص سرطان برای متوقف کردن بیماری نیز یاری بسیار موثری در این زمینه به شمار میرود. برای انجام چنین کاری افزایش مطلعی و بالا بردن سطح اطلاعات عمومی مردم می تواند بسیار مفید واقع گردد.

غربالگری هایی مانند پاپ اسمیر (تشخیص سرطان دهانه رحم)، ماموگرافی (تشخیص سرطان پستان) و کولونوسکوپی (تشخیص سرطان روده بزرگ) می توانند سلول های غیرطبیعی را قبل از آنکه فرصت سرطانی شدن داشته باشند تشخیص دهند.

البته دنبال کردن رژیم سالم و متعادل و داشتن تحرک جسمی مناسب نیز می تواند در این خصوص مؤثر واقع گردد.

منبع :

https: //allthatsinteresting. com/what-is-cancer

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1491

به "سلول های سرطانی چگونه در ما شکل می گیرند؛ چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟ ارتباط مصرف زیاد شیرینی با ابتلا به سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول های سرطانی چگونه در ما شکل می گیرند؛ چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟ ارتباط مصرف زیاد شیرینی با ابتلا به سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید