خبرنگاران شروع بازسازی حمام خزینه پیرشهید شیروان

به گزارش رپید دانلود، بجنورد- خبرنگاران- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: بازسازی حمام خزینه روستای پیرشهید بخش مرکزی شیروان با مشارکت دهیاری شروع شد.

خبرنگاران شروع بازسازی حمام خزینه پیرشهید شیروان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

علی مستوفیان روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بازسازی این اثر تاریخی در یک فاز و با سه میلیارد ریال انجام می گردد که تا سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این اثر تاریخی نخستین بار است که بازسازی می گردد گفت: بازسازی حمام خزینه پیرشهید شیروان جزو پروژه های مشارکتی با دهیاری است که با اتمام آن به عنوان یک کاربری گردشگری از آن استفاده می گردد.

مستوفیان اضافه کرد: با توجه به اهمیت حفاظت و بازسازی آثار تاریخی، در سال 86 این بنا آواربرداری شده بود اما، روستاییان از آن به عنوان زباله گاه استفاده می کردند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: در دو سال گذشته اقداماتی برای دیوار کشی و حصار کشی و حفاظت آن اجرا شده که با بازسازی آن شاهد ماندگاری و اهمیت آن خواهیم بود.

حمام خزینه روستای پیرشهید شهرستان شیروان بنای تاریخی دوره قاجاریه که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده است.

این حمام خزینه که در سال 82 با شماره 8942 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده از سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم تشکیل شده است،

رختکن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است و دسترسی به آن به وسیله یک رشته پلکان می باشد.

در هر ضلع رختکن تاقچه هایی برای قرار دادن وسایل واقع شده است و از گوشه شرقی رختکن می توان به گرمخانه دست یافت، این قسمت نیز شامل شش فضای مربع مستطیل شکل است، سه فضای عظیم آن 4.8 در 5.5 متر و سه فضای کوچکتر 4.8 در 3.4 متر است.

اتاق موجود در گوشه شرقی حمام، گرمخانه آن بوده و از دو فضاهای کوچک تر نیز به عنوان خزینه استفاده می شده است، این حمام مانند سایر حمام های خزینه ای پایین تر از سطح زمین ساخته شده است.

روستای پیر شهید در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که 320 خانوار مشتمل بر هزار و 416 نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 350

به "خبرنگاران شروع بازسازی حمام خزینه پیرشهید شیروان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شروع بازسازی حمام خزینه پیرشهید شیروان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید