حال ناخوش صنعت چاپ در خراسان شمالی، بیشتر وعده های مسئولان توخالی از آب درآمد

به گزارش رپید دانلود، حیدرقلی ابراهیمی رئیس انجمن صنعت چاپ استان خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگاران در خراسان شمالی، با اشاره به اوضاع نامناسب مالی چاپخانه ها گفت: اگرچه مجوز چاپخانه ها ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می گردد، ولی از سال 1396 با توجه به اینکه ماهیت بخشی از فعالیت چاپخانه ها، صنعتی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت، متولی بخش صنعتی این مراکز چاپ شد.

حال ناخوش صنعت چاپ در خراسان شمالی، بیشتر وعده های مسئولان توخالی از آب درآمد

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی اضافه کرد: با ورود متولی گری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای چاپخانه ها، امیدی در دل مدیران چاپخانه ها ایجاد شد، ولی این امید زمان زیادی به طول نکشید و نه تنها یار و یاور چاپخانه ها نشد که باری هم بر دوش این مراکز گذاشت.

وزارت صمت صنعت چاپ را به حال خود رها نموده است

مدیر چاپخانه ایران چاپ بجنورد بیان داشت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بخش فرهنگی صنعت چاپ کشور، نظارت، مشخص خط مشی چاپ و نشر، ابلاغ بخشنامه ها و قوانین، صدور پروانه تاسیس، برگزاری سمینارها، نمایشگاه های صنعت چاپ، مصدور جوز واردات ماشین آلات چاپ و برطرف و رجوع مسائل چاپخانه داران و درواقع تنها مرجع حامی چاپخانه های کشور است و تا به امروز نیز در حد وظایف خود در سراسر کشور از حمایت و راهنمایی فرهنگی در صنعت چاپ دریغ ننموده است. البته درمقابل، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم طبق قانون یکی دیگر از متولیان چاپخانه ها در کشور است؛ یعنی چاپخانه ها زیر لوای 2 وزارتخانه طراز اول مملکت قرار دارند؛ ولی به شهادت مدیران چاپ و نشر کشور، دریغ از کمترین حمایت و توجه وزارت صنعت معدن و تجارت به صنعت چاپ کشور!

رئیس انجمن صنعت چاپ خراسان شمالی ادامه داد: شاید مدیران ادارات کل صنعت معدن، تجارت در استان ها هنوز نمی دانند که صنعت چاپ وابسته به این وزارتخانه که واژه صنعت در تابلویش نمایان است، به حال خود رها شده است.

با واگذاری بخش صنعتیِ چاپ به وزارت صمت گرفتاری های فعالان چاپ مضاعف شد

ابراهیمی تنها موردی را که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای چاپخانه ها انجام می گردد، صدور پروانه صنفی، آن هم برای ایجاد درآمد در قبال صدور حق پروانه سالانه دانست و اضافه کرد: ایجاد گرفتاری های مضاعف، استعلامات متعدد از ادارات گوناگون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از مسائلی است که بر سر راه چاپخانه داران است.

وی از وزارت صمت خواست تا حداقل با اعطای تسهیلات در نوسازی ناوگان صنعت چاپ کشور و تسهیل فرایند اعطای زمین در شهرک های صنعتی، از این صنعت مهم کشور حمایت کند.

رئیس انجمن صنعت چاپ خراسان شمالی با اشاره به فرسوده بودن ناوگان صنعت چاپ این استان، گفت: به خاطر نبود حمایت، در حال حاضر دستگاه های از رده خارج و مدل های قدیمی دستگاه های چاپ کشورهای دیگر، به چاپخانه داران ایرانی فروخته می گردد که بعد از مدتی به خاطر کارکرد زیاد در خارج از کشور و گرانی و عدم لوازم یدکی مورد احتیاج به آهن پاره تبدیل می شوند.

فعالان صنعت چاپ سنگر رقابت را حتی با ماشین آلات از رده خارج، حفظ نموده اند

ابراهیمی اضافه کرد: ولی از حق نگذریم مدیران و متخصصین چاپ کشور با ناامیدی (نسبت به اینکه دیگر امکان استفاده از ماشین های جدید نخواهند داشت)، به ناچار با همین ماشین های اُوِرهال شده با قدمت 20 سال، نهایت سعی شان را می نمایند که با چاپ های نفیس از کشورهای همسایه عقب نمانند. اما صنعت چاپ کشور و خصوصا استان خراسان شمالی در برخی از سفارش های چاپی خاص مانند بسته بندی صنایع غذایی از امکانات کشورهایی که ماشین های پیشرفته دارند، مانند کشور ترکیه، عقب مانده است.

وی گفت: با این فرایند گویا کار فرهنگی صندلی خود را از دست داده و روز به روز چاپ و نشر به قهقرا می رود و شاهد عینی آن تعطیلی سریالیِ این شغل فاخر و بیش از 300 چاپخانه در کشور است که همچنان ادامه دارد. چاپ و نشر کشور حال خوبی ندارد و بیمار است. رکود و گرانی سرسام آور مواد اولیه مانند مرکب، زینک، لوازم و مواد مصرفی، لوازم یدکی و هزینه سرویس و تعمیرات ماشین های چاپ، سنگین و کمرشکن است.

جولان اداره امور مالیاتی در چاپخانه های نیمه تعطیل خراسان شمالی

رئیس انجمن صنعت چاپ استان خراسان شمالی، گرانی مواد اولیه صنعت چاپ مانند کاغذ و مقوا و همچنین هزینه های سرسام آور و پایین آمدن ارزش پول ملی، سرگردانی کارگران تعدیل شده از کار را ازجمله مسائل صنت چاپ در این استان برشمرد و مطرح نمود: در این میان جولان دادن کارشناسان اداره امور مالیاتی در واحدهای چاپی نیمه تعطیل استان، مزید بر علت شده است؛ گویا آنها در جریان کار و کاسبی و اوضاع وخیم مالی نیستند که با بالا بردن مالیات ها و صدور متمم های عجیب و غریب چاپخانه داران را جان بر لب رسانده اند!

ابراهیمی گفت: در این میان سختگیری های ادارات تامین اجتماعی هم ادامه دارد؛ اگر یک واحد صنفی به هر دلیل - که عمدتاً نداشتن پول کافی و یا گرفتاری و فراموشی است - یک روز لیست بیمه را با تاخیر پرداخت کند، روز دیگر با جریمه دوبرابری روبرو می گردد و اگر بیشتر طول بکشد، در ماه آینده چندین برابر و اگر بخاطر اضافه جریمه ها قادر به پرداخت نباشد، کمتر از یک سال، بیش از 10 برابر محکوم خواهد شد.

بیشتر وعده های مسئولان برای صنعت چاپ، توخالی است

رئیس انجمن صنعت چاپ خراسان شمالی همچنین از آنچه وعده های توخالی مسئولان برای بهبود صنعت چاپ نامید، گلایه کرد و گفت: گفتند در دو ماه تعطیلی کرونایی اسفند 98 و فروردین 99 تسهیلات کم بهره به مدیران صنعت چاپ و حقوق بیکاری به کارکنان و کارگران چاپخانه خواهند داد، و لیست ثبت اطلاعات صاحبان کسب و کار فرهنگی و هنری متضرر شده از ویروس کرونا به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد ولی تا به امروز هیچ خبری از تحقق این وعده ها نشده است.

وی از اجرایی نشدن مصوبه سال 1396 که در کارگروه کاغذ وزارت صنعت به تصویب رسیده بود هم گلایه کرد و اضافه کرد: این مصوبه در سال 96 در کارگروه کاغذ وزارت صنعت معدن و تجارت به تصویب رسید و مصوب شد به خاطر حمایت از صنعت چاپ و نشر، ارزش اضافه نموده از دست اندرکاران چاپ و نشر لغو گردد، ولی پس از سپری شدن نزدیک به 4 سال، هنوز از اجرایی شدن این مصوبه خبری نیست.

خراسان شمالی اتحادیه مستقل در حوزه صنعت چاپ و نشر ندارد

رئیس انجمن صنعت چاپ خراسان شمالی با اظهار تاسف از نبود یک اتحادیه مستقل و فعال در حوزه صنعت چاپ و نشر در این استان، گفت: نداشتن اتحادیه مستقل و قرار دریافت واحدهای چاپی در زیرمجموعه در اتحادیه های غیرهمگن، صنعت چاپ استان خراسان شمالی را با مسائل جدی روبه رو نموده است.

وی اضافه کرد: با پیگیری های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چندین جلسه با اداره های مرتبط برگزار گردید، ولی درنهایت مجمع امور صنفی با تشکیل اتحادیه همگن موافقت نکرد و به ناچار این صنعت عظیم و مهم در اتحادیه های غیرهمگن ادغام شد.

معضل خروج سفارش های چاپی از استان

ابراهیمی که مدیریت چاپخانه ایران چاپ در بجنورد را هم بر عهده دارد، با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل حوزه چاپ در استان ما خروج سفارشات چاپی از استان است، از دستگاه های اداری مسئول خواست تا کارها و سفارشات چاپی خود را به خارج از استان نفرستند و حداقل از این طریریال صنعت چاپ استان را حمایت نمایند.

یادآوری می گردد، در استان خراسان شمالی 47 واحد چاپ مشغول به فعالیت هستند که از این میان، 10 واحد چاپی در زمینه چاپ اُفست فعالیت می نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 645

به "حال ناخوش صنعت چاپ در خراسان شمالی، بیشتر وعده های مسئولان توخالی از آب درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناخوش صنعت چاپ در خراسان شمالی، بیشتر وعده های مسئولان توخالی از آب درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید