چگونه از بلوغ زودرس در بچه ها پیشگیری کنیم؟

به گزارش رپید دانلود، بلوغ زودرس شامل ظهور علائم بلوغ از نظر جسمی و هورمونی می باشد که قابل کنترل است. بلوغ زودرس دختر و پسر متفاوت است و در هر دو جنس رخ می دهد.

چگونه از بلوغ زودرس در بچه ها پیشگیری کنیم؟

امروزه والدین نگرانی هایی در رابطه با بلوغ زودرس فرزندانشان دارند و نمی دانند چگونه باید با این پدیده برخورد داشته باشند. اگرچه عوامل مختلفی در بروز بلوغ زودرس در سنین پایین دخیل هستند اما با راهکارهایی می توان تا حدی آن را کنترل کرد. در این مقاله سعی داریم تغییرات فیزیکی و جسمی در این نوع بلوغ، عوامل به وجودآورنده و همچنین روش های پیشگیری از آن را آنالیز کنیم.

بلوغ زودرس چیست؟

قبل از هر چیز باید درباره بلوغ بدانیم. بلوغ طبیعی دوره ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به وجود می آیند و فرد توان باروری پیدا می نماید. امروزه با توجه به عوامل مختلف و همچنین پیچیده تر شدن زندگی اجتماعی با کاهش سن بلوغ روبرو هستیم. بلوغ در دختران با عظیم شدن سینه ها و آغاز عادت ماهانه ظاهر می گردد و در پسران با افزایش شهوت که به شکل اختلالات رفتاری تظاهر می نماید. بلوغ زودرس براساس تعریف عبارت از ظاهر شدن علائم بلوغ از نظر فیزیکی و هورمونی زیر 8 سال در دختران و زیر 9 سال در پسران است. این روزها با تغییری که در ساختار زندگی شهری اجرا شده و با توجه به پیشرفت هایی که در زندگی اجتماعی به وجود آمده است بلوغ زودرس در دختران سفیدپوست زیر 7 سال و در سیاه پوستان زیر 6 سال تعریف شده است. این سن در خصوص آغاز بلوغ است چون همان طور که می دانید بلوغ دوره ای چند ساله دارد.

دلایلی که باعث بلوغ زودرس می شوند کدامند؟

در بیشتر دخترها، علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی گردد و بیشتر جنبه خانوادگی و ژنتیکی دارد و در سایر افراد خانواده نیز چنین حالتی دیده می گردد. درواقع این ژنتیک است که مشخص می نماید در چه سنی فرد وارد بلوغ گردد اما چنین به نظر می رسد که سایر عوامل نیز بر سن آغاز و البته پیشرفت تکامل بلوغ تاثیرگذارند. علاوه بر ژنتیک و وراثت در مواردی بیماری های مهم دستگاه عصبی مرکزی مثل تومورهای مختلف، عفونت و التهاب مغز یا ضربه به جمجمه می تواند این حالت را ایجاد کند. گاهی کیست های تخمدانی با فراوری هورمون های جنسی زنانه نیز باعث بلوغ زودرس می شوند.

در پسرها حالت ژنتیکی کمتر دیده می گردد و بیماری های زمینه ای مثل تومورهای سیستم عصبی مرکزی بیشتر شایع است. بچه ها مبتلا به بلوغ زودرس، در ابتدا بلندتر از همسالان خود هستند، ولی در نهایت قد کوتاه تری خواهند داشت.

علائم و نشانه های بلوغ زودرس چیست؟

نشانه های بلوغ زودهنگام نیز در دختران و پسران متفاوت است. در دختران علائم ابتدا با عظیم شدن سینه ها ظاهر می گردد و بعد از آن است که نواحی ای از بدن که در آنها غدد جنسی وجود دارد رویش مو پیدا می نماید. عادت ماهانه نیز در مرحله نهایی اتفاق می افتد. در پسران اولین علامت عظیم شدن بیضه و سپس بلوغ دیگر اجزای اندام تناسلی است.

طبق آزمایش ها و تحقیقات اجرا شده، هم در خصوص پسران و هم در خصوص دختران، چاقی و بلوغ جنسی در ارتباط با یکدیگرند، اما این وابستگی و ارتباط با یکدیگر متفاوت است به این معنی که دختران مبتلا به بلوغ جنسی زودرس، چاق تر از حد معمول هستند، اما پسران مبتلا به این نوع بلوغ، لاغرتر از حد معمول اند.

  • تصویربرداری سر به صورت رادیوگرافی
  • آنالیز مغز با MRI در بچه ها
  • سونوگرافی از تخمدان ها و شکم و آنالیز آزمایشگاهی هورمون های مختلف و نیز مشخص سن استخوانی

توجه: در صورت طبیعی بودن معاینات و آزمایش ها، حتما باید هر 6 ماه یک بار توسط پزشک آنالیز انجام گردد.

بلوغ زودرس چگونه درمان می گردد؟

آگاهی والدین از نشانه های بلوغ زودهنگام و مراجعه زود و به موقع، موفقیت درمان را به دنبال دارد. در صورت موفقیت، پزشک درمان را تا رسیدن کودک به سن طبیعی بلوغ ادامه می دهد و سپس قطع می نماید تا بلوغ به طور طبیعی پیش برود. در صورت بروز این نوع بلوغ، از نظر شکل جسمی و ظاهری بدن ممکن است مسائلی دیده گردد. به علاوه، از نظر روانی نیز این بچه ها دچار مسائل زیادی خواهند شد. رشد سینه ها یا ایجاد قاعدگی در دختران کم سن یا رویش موهای صورت و کلفتی صدا در پسران کم سن در مقایسه با سایر همسالان خود، باعث بروز اضطراب شدید در این بچه ها و والدین آنها می گردد. بنابراین درمان باید بسیار زود آغاز گردد. همچنین هوش این بچه ها طبیعی و حتی در مواردی بالاتر از بچه ها هم سن خودشان است، ولی به دلیل تغییرات ظاهری و نیز تاثیر هورمون ها، ممکن است دچار اختلالات رفتاری، حالت های تهاجمی و حتی افسردگی شوند.

روش های پیشگیری

راه حل پیشگیری از این نوع بلوغ به تغذیه و توجه به رشد مناسب فرد بستگی دارد. والدین باید از چاقی مفرط فرزندانشان پیشگیری نمایند و به هیچ وجه مرغ و تخم مرغ ماشینی و فراورده های هورمونی را بخصوص به دختران خود ندهند. آمپول های تزریقی برای جلوگیری از بلوغ زودرس نیز بسیار مضر هستند، چون محور تخمدان به هیپوفیز را مختل می نماید و تاثیر منفی در رشد واژن و رحم دارد و استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. والدین باید مراقب باشند با دیدن علائم اولیه اگر لزومی به درمان بود حتما درصدد درمان برآیند.

برای پیشگیری و کنترل بلوغ زودرس فرزندانتان این موارد را جدی بگیرید:

برای سلامت فرزندتان هم که شده، رژیم غذایی متنوعی را در خانه اجرا کنید و دست از مصرف پی در پی گوشت بردارید، زیرا محققان می گویند مصرف زیاد گوشت می تواند موجب بروز بلوغ زودرس در دختران گردد. به گزارش بی بی سی، دخترانی که در دوران کودکی زیاد گوشت می خورند، زودتر از دیگر دختران، بالغ می شوند. محققان می گویند اگر در 3 سالگی کودکی بیشتر از 8 نوبت در هفته و در 7 سالگی، 12 نوبت در هفته گوشت مصرف کند، زودتر از همسالانش بالغ می گردد.

شاید تصور کنید این مورد کاملا بی ربط است اما باید بدانید که تحقیقات نشان داده است اسکناس و فاکتورهای خرید فروشگاه ها نوعی ماده شیمیایی به نام بیسفنول در خود دارند که می تواند سلامت بچه ها را به خطر بیندازد که گفته می گردد این ماده خطرناک با بروز سرطان و بلوغ زودرس ارتباط دارد.

اگر کودکتان علاقه مند به دوش دریافت و استفاده از شامپوست مراقب باشید. به گزارش ایسنا، مواد شیمیایی موجود در قوطی های کنسرو خوراکی، لاک ناخن و شامپوها می توانند سبب بلوغ زودرس در دختران شوند و خطر ابتلا به سرطان و دیابت را در آنها افزایش دهند.

یکی ازمهمترین دلایل ابتلای فرزند به بلوغ زودرس سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری است. محققان می گویند دختران مادرانی که هر روز حداقل 10 نخ سیگار طی دوره بارداری می کشند، 3 تا 4 ماه زودتر از مادران غیرسیگاری بلوغ را تجربه می نمایند.

تحقیقات ثابت نموده است که تماشای بیش از اندازه تلویزیون می تواند باعث اختلال در تعادل هورمونی در نوجوانان و در نتیجه بلوغ زودرس گردد. جلوگیری از دسترسی بچه ها به تلویزیون تنها به مدت یک هفته باعث افزایش 30 درصدی هورمون ملاتونین در آنها می گردد. این هورمون که از بلوغ زودرس جلوگیری می نماید با تماشای بی رویه تلویزیون در بدن آنها کاهش پیدا می نماید. پس اگر نمی خواهید شرایط هورمونی فرزندتان به هم بریزد اجازه ندهید بیش از اندازه تلوزیون تماشا کند.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 558

به "چگونه از بلوغ زودرس در بچه ها پیشگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از بلوغ زودرس در بچه ها پیشگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید