دستمال خیس ابر؛ اشعاری برای پرورش و تقویت قوه تخیل و خلاقیت

به گزارش رپید دانلود، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، مجموعه شعر دستمال خیس ابر شامل 15 شعر با عنوان های عاشق گنجشک باش، دارکوب، درخت مثلِ دختر، مورچه ها واژه اند، گلدانِ فکر، پنجره، توجه، هر برگ سرخی، پرونده رود، در انتظار باران، دستمالِ خیس ابر، نام تو یک پرچم است، همکارِ ماه، باغِ خانواده و شاعر است.

دستمال خیس ابر؛ اشعاری برای پرورش و تقویت قوه تخیل و خلاقیت

شعر عاشق گنجشک باش به مفهوم دوستی و مهربانی با حیوانات پرداخته است. شاعر در این شعر از کودک می خواهد که با همه حیوانات دوست باشد.

شعر دارکوب همان طور که از نامش پیداست درباره دارکوب است که چقدر هنرمندانه بر درخت لانه درست می نماید، بی پرگار و بی مداد و ابزار.

در شعر درخت مثلِ دختر، بهار نم نم از آخر زمستان می آید و با خود نشانه هایی می آورد؛ شاعر در این شعر درختان را در بهار به دختری تشبیه نموده که به گردن شان گل و شکوفه آویزان نموده اند.

شعر مورچه ها واژه اند، درباره مورچه هاست؛ مورچه هایی که واژه های سرخ و سیاه هستند که ناشر آنها خداست؛ ناشری که بی اشتباه است. مورچه ها در همه جای دنیا شعر پراکنده اند!

بکتاش در شعر هر برگ سرخی به توصیف پاییز می پردازد و برگ سرخ را نشانه آمدن پاییز در باغ می داند.

در شعر دستمالِ خیسِ ابر که عنوان کتاب هم برگرفته از همین شعر است، توصیف فصل بهار بیان می گردد. شاعر در این شعر آمدن بهار و خانه تکانی عید را با دستمال خیس ابر و پاک کردن آسمان درهم تنیده و حال وهوای بهاری بسیار مطلوبی را به کودک منتقل نموده است.

نام تو یک پرچم است درباره امیرکبیر است؛ امیرکبیری که کارهای بسیاری انجام داده و نامش مانند خون در رگ های مردم جاری است.

یکی از پرمفهوم ترین شعرهای این مجموعه باغِ خانواده است که گل در باغ را به برادر و نهال را به خواهر تشبیه نموده است. شاعر در این شعر پدر و مادر را دو باغبان می داند و از خداوند می خواهد که آنها را حفظ کند.

در آخر کتاب هم یک شعر با عنوان شاعر است که بکتاش به توصیف خودش و بقیه شاعران پرداخته است. او شاعر را مانند عقابی می داند که در آشیانه اش تنها کتاب دارد و چشمان تیزبینی دارد و دائما در حال شکار سوژه است. یکی از دلایلی که بکتاش شاعر را به پرنده تشبیه نموده این است که شاعر به جای داشتن بال، با واژه و خیال پرواز می نماید.

تصویرگری کتاب دستمال خیس ابر بسیار ساده ولی در عین مجذوب کننده است. مریم پیروزمهر در تصاویر به خوبی حس و حال شعر را دریافت نموده و تصویرگری نموده است؛ چرا که بین تصاویر و شعرها رابطه تنگاتنگی است. سبک تصویرسازی بیشتر شبیه کتاب های درسی دهه 60 است؛ چون تصویرهای کتاب درسی های دهه 60 در کنار سادگی، بسیار پرمفهوم و همراه با حس شادی بود و تصاویر این کتاب هم به همین صورت است.

از دیگر آثار غلامرضا بکتاش می توان آفرین به آفتاب، رونویسی از بهار، در حیاط ما، یک سیب شیرین، نوجوانی درخت کاج، با دعای باران، تا رادیو اطلاع داد، با دو چشمم می چشم، حال غنچه خوب است، مورچه زحمتکش است، در دلم دریا بریز و مگر لب زیپ دارد را نام برد.

انتشارات مهرک (واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) مجموعه شعر کودک دستمال خیس ابر سروده غلامرضا بکتاش را با تصویرگری مریم پیروزمهر در 24 صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار و 250 نسخه و به بهای 65 هزار تومان منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1609

به "دستمال خیس ابر؛ اشعاری برای پرورش و تقویت قوه تخیل و خلاقیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستمال خیس ابر؛ اشعاری برای پرورش و تقویت قوه تخیل و خلاقیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید