درختان کهنسال روستای کردان؛ پای در بند تاریخ

به گزارش رپید دانلود، درختان کهنسال در بسیاری از فرهنگ ها و آداب از احترام خاص و فراوانی در نزد مردم برخوردارند. این درختان را می توانیم در گوشه و کنار سرزمین کهن و تاریخی خود مشاهده کنیم. روستای تاریخی و زیبای کردان هم از این قاعده مستثنی نیست و می توان در آن درختان زیبا و کهنسالی را که پای در بند تاریخ دارند مشاهده کرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا با این روستای زیبا و تاریخی و درختان کهنسال آن بیشتر آشنا شویم.

درختان کهنسال روستای کردان؛ پای در بند تاریخ

تاریخچه روستای کردان

روستای کردان را می توان روستایی تاریخی و خوش آب و هوا دانست که چندین بناهای تاریخی مهم را در دل خود جای داده است. با توجه به مستندات و اشیا کشف شده از این روستا می توان قدمتی هزار ساله به کردان نسبت داد. پژوهشگران با توجه به این مستندات پیدایش این روستا را منسوب به قرن ششم هجری می دانند.

روستای منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا است که سرسبزی و درختان فراوان خود را مدیون رود کردان است که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه گرفته و باغات این روستا را سیراب می نماید. این رود میزبان یکی از جاذبه های تاریخی روستای کردان با نام پل بانو صحرا نیز هست. این پل از دوران صفویه برای عبور و مرور به دو طرف رود کردان مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون بخش های زیادی از آن تخریب شده است.

عده زیادی از مردم در دوران جنگ تحمیلی به این روستا مهاجرت کردند و همین موضوع باعث شدند تا این روستا از جنبه های مالی پیشرفت کند و به زودی به یکی از منطقه ها مهاجرپذیر تبدیل شود. از سوی دیگر ویژگی های طبیعی این منطقه باعث شد تا ویلا سازی در آن آغاز شود و به طور همزمان با ساخت دهکده ایثار و سایت هوایی کردان، این منطقه تبدیل به یکی از منطقه ها اصلی گردشگری در اطراف تهران شد.

روستای کردان علاوه بر جاذبه های تفریحی برای دوستداران تاریخ، سفرهای کمپینگ و همین طور برای کوهنوردان جذابیت های فراوانی دارد؛ اما هنوز هم بیشتر زمین های این روستا را باغات تشکیل می دهند و در جای جای این روستا می توانید درختان میوه را مشاهده کنید. این درختان و سرسبزی روستا باعث شده است تا آب و هوای تابستان های کردان خنک و دلپذیر باشد و زمستان های آن هم سرمای گزنده ای نداشته باشد.

درخت قدیمی امام زاده حسین کردان

یکی از بناهای تاریخی روستای کردان، برج مقبره نام دارد. این بنا به نام های شازده حسین، امام زاده حسین، و بی بی سکینه هم معروفیت دارد. برج مقبره برجی آرامگاهی است که در آرامستان عمومی روستای کردان واقع شده است و بنا بر مستندات موجود، امام زاده حسین، از نوادگان امام سجاد، امام چهارم شیعیان، را در دل خود جای داده است. قدمت برج مقبره به دوران سلجوقی بازمی شود.

برج مقبره پلانی خورشیدی دارد و بلندی پایه برج تا زیر گنبد 16 متر است. به نظر می رسد که در بخش داخلی برج و در کف ضریح امام زاده، سردابه هایی واقع شده است که روی آن ها بسته و مسدود شده و امکان ورود به آن ها وجود ندارد. در محوطه این برج یک آرامگاه تاریخی و ساده دیگر منسوب به بی بی سکینه در کنار درختانی کهنسال محوطه قرار گرفته است؛ درختان کهنسالی که ریشه در تاریخ این روستا دارند و در کنار جوی های کوچک به بازدید نمایندگان این بنای مذهبی و تاریخی خوشامد می گویند. این درختان کهنسال اغلب درختان توت و چنار هستند.

طبیعت گردی در کردان کرج

هرچند که ویلاهای متعدد و زیبا و امکان رزرو ویلا در کردان باعث شده است تا بیشتر افراد، روستای کردان را با نام این شهرک های ویلایی بشناسند؛ اما ویژگی های طبیعی این روستا و کوهستان های اطراف آن، کردان را برای سفرهای طبیعت گردی هم تبدیل به یکی از برترین مقصدها می نماید.

گروه های کوهنوردی و طبیعت گردی مدت ها است که در این منطقه فعالیت دارند و به ارتفاعات اطراف این روستا صعود می نمایند. از طرف دیگر اطراف رودخانه کردان از موقعیت های مناسب برای کمپ و چادر زدن است. رودخانه کردان از ارتفاعات کهار سرچشمه گرفته و در اطراف روستای نجم آباد وارد رودخانه شور می شود.

اگر قصد چادر زدن در این روستا را دارید حتما پیش از برپایی چادر خود از این موضوع مطئمن شوید که در زمین های تحت مالکیت شخصی نیستید؛ زیرا بیشتر زمین های این منطقه برای کشاورزی و تحت مالکیت شخصی هستند.خاک حاصلخیز و رودخانه پرآب کردان باعث شده است تا کوچه باغ های پر از درختان زردآلو، گیلاس، گردو و توت در همه جای این روستا توجه گردشگران و مسافران را به سوی خود جلب کند.

انواع درختان روستای کردان

کوچه باغ های پر درخت و درختان کهنسال به وفور در کردان به چشم می خورند. درختان کهنسال چنار و توت را می توان در جای جای این روستای تاریخی و زیبا دید. این در حالی است که بیشتر درختان کردان، درختان میوه هستند.

آب و هوای خوب این روستا باعث شده است تا باغ های میوه و کوچه باغ های زیبای آن به یکی از اصلی ترین مشخصه های این روستا تبدیل شود. باغ های میوه کردان تنوع فراوانی دارند اما بیشتر درختان میوه این منطقه را درختان زردآلو، توت، گردو و گیلاس تشکیل می دهند. مشهورترین درختان کهنسال این روستا در نزدیکی برج مقبره قرار گرفته اند و برای بازدید از آن ها کافی است سری به محوطه این بنای تاریخی مذهبی بزنید.

جالب است بدانید که با توجه به تعدد باغ های میوه در کردان، سوغاتی روستای کردان میوه است. بیشتر مسافران و گردشگران بعد از به خاتمه رسیدن گردش خود در این روستا، این میوه های تازه و ارگانیک را به عنوان سوغات کردان خریداری می نمایند.

سفر به کردان

اگر قصد سفر و رزرو ویلا در کردان را دارید و ساکن تهران و کرج هستید، باید بدانید که با توجه به فاصله کم این روستا از تهران و کرج، امکان سفر به این روستای در تعطیلات آخر هفته و یا حتی سفر یک روزه به کردان برای شما میسر است. کردان از کرج 18 کیلومتر و از تهران 68 کیلومتر فاصله دارد. بخش مسکونی کردان حدود 104 هکتار مساحت دارد که عمدتا شامل ویلاهایی سرسبز است که برای اقامت در اختیار مسافران قرار داده می شود. از طرف دیگر در این روستا اقامتگاه های بوم گردی فراوانی وجود دارند که با رزرو این اقامتگاه ها می توانید از نزدیک با شیوه زندگی مردم این منطقه آشنا شوید و از همه مهم تر طعم غذاهای محلی و خوشمزه روستای کردان را بچشید. یوان آش، لوبیا پیله و مرجو خورش از غذاهای محلی این روستا به شمار می فرایند که می توانید در این سفر با طعم ها آشنا شوید.

با توجه به تعداد و تنوع این ویلاها امکان اجاره ویلا با هر بودجه ای در این روستا وجود دارد. اگر قصد دارید سفری آرام و بدون نگرانی به این روستای خوش آب و هوا و تاریخی داشته باشید بهتر است قبل از آن که اقدام به آغاز مسافرت خود کنید، با توجه به ویژگی های مورد نظرتان، اقدام به رزرو اینترنتی ویلا کنید. وبسایت علی بابا یکی از وبسایت های معتبر در این زمینه است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید اقدام به اجاره ویلا در دماوند، کردان، طالقان و دیگر منطقه ها اطراف تهران کنید. تعداد زیاد ویلاها و تنوع ویژگی ها و امکاناتشان دستان شما را در انتخاب باز می گذارد تا بتوانید با هر بودجه ای اقامتگاه مناسب خود را از این وبسایت انتخاب و به صورت اینترنتی رزرو کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1360

به "درختان کهنسال روستای کردان؛ پای در بند تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درختان کهنسال روستای کردان؛ پای در بند تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید